04/06/2020 Zamknij okno

O rekrutacji online, jej plusach i wciąż istniejących barierach, opowiada Ewa Siemianowska Lider Zespołu w InterKadrze.

Czy rekrutacja online to w InterKadrze nowy temat?

Rekrutacja online nie jest dla nas absolutnie tematem nowym. Np. w dziale rekrutującym osoby chcące podjąć pracę za granicą, taka forma rekrutacji dotyczyła w zeszłym roku aż 98% stanowisk. Pozostałe 2% to kandydaci, którzy osobiście pojawili się w którymś z naszych biur i tam złożyli CV.

Sprawność i wydajność procesu rekrutacji online jest dla nas szczególnie ważna z uwagi na fakt, że rekrutujemy pracowników w całej Polsce, a także poza jej granicami.

Od wielu lat procesy rekrutacyjne rozpoczynają się w Sieci, tam przebiegają i zostają sfinalizowane. Zamieszczamy ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych, w mediach społecznościowych, szukamy kandydatów na forach branżowych. Rozmowy rekrutacyjne przeprowadzamy przez telefon lub połączenie video, a dokumenty (np. wyjazdowe) podpisujemy online. Na żadnym etapie rekrutacji nie ma potrzeby przyjazdu do biura i spotkania z rekruterem. Wyjątkiem jest podpisanie niektórych umów, w przypadku których prawo nie dopuszcza ich zawarcia drogą elektroniczną. W tym względzie liczymy na zmiany legislacyjne w najbliższym czasie.

Z jakich narzędzi korzysta agencja do przeprowadzania rekrutacji?

Na rynku jest wiele narzędzi służących do przeprowadzania video rozmów. Nasza firma korzysta jednak przede wszystkim z tych, które znają i z których korzystają na co dzień nasi kandydaci. To znacznie usprawnia komunikację. Narzędzia dostosowujemy do kandydata, nie wszyscy bowiem sprawnie korzystają z oprogramowania lub nie dysponują odpowiednimi warunkami technicznymi. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadzamy przede wszystkim przez popularne komunikatory typu Skype, WhatsApp czy Viber, Microsoft Teams. Zdarzają się też sytuacje, że video rozmowa nie jest możliwa ze względu na łącze po stronie osoby aplikującej, wtedy pozostaje nam rekrutacja telefoniczna.

Narzędzia są tu mniej istotne niż odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie rekruterów.

No właśnie, jakich szkoleń i umiejętności wymaga rekrutacja online?

Rekrutacja online niewiele się różni od tradycyjnej rekrutacji. Proces jest ten sam. Każdego nowego rekrutera należy przeszkolić ze standardów publikowanych ogłoszeń, formułowania wywiadu z kandydatem, użytkowanych narzędzi i metod rekrutacji oraz polityki dotyczącej RODO. Rekrutacja online wymaga jednak od osób przeprowadzających ją spełnienia określonych warunków technicznych i właściwego przygotowania. Tzn. wyboru dobrego, nierozpraszającego miejsca, odpowiedniego ustawienia kamery, przygotowania dokumentów i wygodnego sposobu notowania. Sztuka polega na tym, by kandydat czuł się komfortowo w tej sytuacji, miał np. kontakt wzrokowy z rekruterem, a rozmowa mimo swojego pozornie luźniejszego charakteru, przebiegała profesjonalnie. InterKadra specjalnie przygotowuje i szkoli rekruterów do przeprowadzania takich spotkań.

Z jakimi problemami na co dzień spotyka się rekruter przy rekrutacji online?

Trudności można podzielić na dwie kategorie. Najistotniejszą barierę stanowią problemy techniczne. Choć trudno w to uwierzyć, wciąż sporo osób nie posiada adresu email, nie ma drukarki itd. To utrudnia im przesyłanie CV lub innych dokumentów. Często doradzamy takim osobom skorzystanie z maila kogoś z rodziny lub zapraszamy do najbliższego centrum rekrutacyjnego InterKadry.

Spory problem to jakość łącza internetowego po stronie kandydata uniemożliwiająca rozmowę video. Przeprowadzamy wtedy rozmowę kwalifikacyjną telefonicznie z zachowaniem wszystkich, podstawowych reguł. Czyli uzgodniamy z kandydatem terminu rozmowy, a zaproszenie na nią łączymy np. z informacją o dokumentach, które osoba ta powinna mieć przed sobą w trakcie rozmowy.

Pocieszający jest fakt, że powyższych trudności jest z każdym rokiem coraz mniej a obecna sytuacja z pewnością wpłynie na powszechną świadomość możliwości komunikacji online, do której prawie każdy, został dziś niejako zmuszony przez okoliczności.

Druga kategoria to bariery społeczne. Kandydaci, zwłaszcza starsi, są ostrożniejsi, wolą kontakt bezpośredni, przyjechać do Centrum Rekrutacyjnego, zobaczyć, czy firma naprawdę istnieje, kto pracuje, jak wygląda biuro. Jest to często spowodowane tym, że kandydaci mają różne doświadczenia z innymi firmami, które np. ich oszukały. Wizyta w biurze jest dla nich bardzo ważna. Upewnia, że mają do czynienia z profesjonalnym pracodawcą. Sądzimy, że w tym aspekcie również wiele się zmieni a firmy będą musiały, być może, poszukać nowych sposobów na uwiarygodnienie swoich kompetencji.

Mamy też problemy czysto ludzkie, z naszych spostrzeżeń wynika, że kiedy całość procesu rekrutacyjnego przebiega online o wiele trudniej jest wyegzekwować odesłanie podpisanych dokumentów, często musimy się o nie wielokrotnie upominać.

Czy umowy z pracownikiem można także podpisywać online?

Jest to możliwe, niestety mamy jeszcze w polskim prawodawstwie wyjątki.

Jeżeli chodzi o umowy o pracę możliwe jest ich zawieranie w formie elektronicznej. W takim przypadku warunkiem koniecznym jest posiadanie podpisu elektronicznego zarówno przez pracownika jak i osobę zawierająca umowę.

Nie dopuszczalne jest natomiast zawieranie umów o pracę tymczasową, czy porozumień zmieniających warunki umowy z pracownikami tymczasowymi drogą prostej wymiany e-maili.

Wyłączenie w przypadku obu rodzajów umów dotyczy niestety cudzoziemców, tu nie mamy możliwości zawarcia umów w formie elektronicznej.

Czekamy na zmiany w prawie w tym zakresie. Po pierwsze na zmianę, która otworzy możliwość zawarcia umów w formie elektronicznej dla obywateli innych państw, po drugie na zmiany, które umożliwią podpisywanie umów o pracę bez wymogu posiadania podpisu elektronicznego. To znacznie upowszechniłoby ten sposób zawierania umów.

InterKadra Sp. z o.o. , ul. Wadowicka 6, 30-415 Kraków, NIP: 6762336026

imgNa górę strony