12/22/2020 Zamknij okno

Funkcjonowanie firmy w dobie pandemii – kluczowe zmiany

"Nasza organizacja już od jakiegoś czasu wdraża rozwiązania skupione na digitalizacji procesów, co z pewnością przyczyniło się do faktu, że nagłe przejście na pracę zdalną nie przysporzyło nam widocznych problemów."- Urszula Bielińska Dyrektor Operacyjny.

Jak większość firm w Polsce, InterKadra przeszła na model pracy zdalnej w systemie hybrydowym, tak by do minimum ograniczyć kontakt bezpośredni zarówno w zespole jak i w rekrutacjach oraz w rozmowach z Klientami.

Największa zmiana dotyczy oczywiście samego procesu rekrutacji, który do tej pory opierał się na bezpośrednim kontakcie z kandydatem. Z perspektywy kilku miesięcy widać, że nie tylko rekruterzy szybko odnaleźli się w nowej sytuacji, ale wzrosły także kompetencje cyfrowe całego społeczeństwa i kandydaci coraz rzadziej chcą pojawiać się w biurach. W ciągu kilku miesięcy rekrutacja online stała się codziennością i pewnie tak pozostanie. Ma to swoje plusy w postaci obniżenia kosztów stałych, ale także minusy związane z organizacją pracy zespołu, budowaniem relacji wewnątrz firmy.

Sytuacja pandemii najmocniej wpłynęła na funkcjonowanie Działu Zagranicznego. Tutaj do codziennych obowiązków dołączyło monitorowanie i analizowanie przepisów i obostrzeń wprowadzanych we Francji i przede wszystkim w Niemczech. Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa delegowanym pracownikom oraz firmom, z którymi współpracujemy, a także dostosowanie się do restrykcji obowiązujących w poszczególnych krajach i informowanie pracowników o wszelkich zmianach, spowodowało znaczne zwiększenie ilości pracy administracyjnej i logistycznej.

Praca zdalna. Jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

Praca zdalna, jak wszyscy zdołali się już przekonać na własnej skórze, ma swoje plusy i minusy. Widzą je osoby pracujące w domu - niektórym łatwiej się skoncentrować, innym trudniej ze względu na obecność dzieci; jednym łatwiej zorganizować sobie pracę, innym sytuacja domowa tego nie ułatwia. Decydują warunki i osobiste predyspozycje. Podobnie jest z funkcjonowaniem firmy: praca zdalna ma dla organizacji sporo plusów, ale napotyka też na bariery. Podstawowe zalety pracy zdalnej to przede wszystkim zmniejszenie kosztów stałych w firmie vs zwiększenie produktywności, co miało miejsce w przypadku InterKadry.

Niestety zdalny system pracy niekorzystnie wpływa na pracę w zespole, budowanie relacji, trudniej wprowadza się do zespołu nowych pracowników. "Mam nadzieję, że w kolejnym roku, jeśli zajdzie potrzeba pracy zdalnej, znajdziemy jeszcze lepsze systemy i narzędzia, by radzić sobie z tym wyzwaniem" – mówi Magdalena Winiarska Dyrektor ds. Rynków Zagranicznych.

Jak pandemia zmieniła rynek pracy?

Sytuacja na rynku pracy w Polsce jest obecnie stosunkowo stabilna. Zauważalny jest oczywiście niepokój pracowników związany z utratą pracy, mniejsza rotacja na stanowiskach oraz pojawienie się na rynku większej ilości kandydatów z sektorów dotkniętych pandemią, takich jak branża gastronomiczna, hotelarska czy branża automotive, ale nie są to jeszcze ilości tak znaczące, by można było mówić o dużej zmianie. Prawdopodobnie o wpływie pandemii na ilość osób poszukujących pracy będziemy mogli mówić po pierwszym kwartale 2021 roku.

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na pracowników, wzrosło ono w takich branżach jak produkcja i dystrybucja sprzętu RTV/AGD, branża meblarska, logistyczna, transportowa i dystrybucja sprzętu ogrodowego. Wynika to z faktu, że większość tych firm okazała się dobrze przygotowana do sprzedaży online i świetnie poradziła sobie z dystrybucją swoich produktów.

Jeśli chodzi o zmiany dotyczące pracowników poszukujących pracy za granicą, ich ilość zmalała tylko w początkowej fazie pandemii. Obaw przed samym wyjazdem jest oczywiście więcej, ale w ich konsekwencji pojawił się przełom. Pracownicy wyjeżdżający do pracy do Niemiec czy Francji bardziej zaczęli zwracać uwagę na własne bezpieczeństwo i legalność zatrudnienia. Nastąpiła spora zmiana świadomościowa, która, jeśli się utrzyma lub tendencja ta wzrośnie, spowoduje zmniejszenie czarnego rynku usług pośrednictwa pracy za granicą.

Ciekawym przykładem wpływu pandemii na funkcjonowanie poszczególnych sektorów jest Dział Wsparcia Sprzedaży, który w początkowej fazie pandemii zanotował znaczący spadek obrotów wynikający z zamknięcia punktów handlowych i ograniczenia sieci handlowych związanych z wpuszczaniem serwisów zewnętrznych. Bardzo szybko udało się jednak odrobić straty dostosowując usługi do zmian na rynku i co ważne - okazało się, że w obecnej sytuacji wyraźnie widać większe zainteresowanie usługami wsparcia sprzedaży. „Ograniczenie mobilności sił handlowych naszych klientów spowodowało, że to my staliśmy się jedynymi „oczami” klienta w punktach sprzedaży” – mówi Bartosz Nowak Dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży.

Był to trudny rok, jeśli chodzi o dynamikę zachodzących zmian. Pandemia zmieniła nasze myślenie i funkcjonowanie w wielu przestrzeniach. Jako firmy i społeczeństwo okazaliśmy się przygotowani do szerszej niż dotychczas digitalizacji i cyfryzacji wszelkich procesów. To pozwoliło zachować płynność funkcjonowania firm i sprawiło, że sytuacja na rynku pracy jest lepsza niż prognozowano na początku marcowego lockdownu. Mimo poczucia zagrożenia wszyscy – pracownicy i przedsiębiorcy, wykonali gigantyczną pracę i choć trudno dziś o prognozy na przyszły rok, to, to jak wspólnie przetrwaliśmy ten rok, pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość.

Shutterstock_1831823293
InterKadra Sp. z o.o. , ul. Wadowicka 6, 30-415 Kraków, NIP: 6762336026

imgNa górę strony