Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Młodzi na rynku pracy - ich oczekiwania i kompetencje

Ostatnio w mediach można było sporo przeczytać o tym jak roszczeniowi bezczelni są młodzi ludzie na rynku pracy. Czy rzeczywiście tak jest?

Firma Deloitte cyklicznie, co 2 lata, przeprowadza  w Europie Centralnej badania dotyczące młodych ludzi na rynku pracy. Ostatnia edycja przeprowadzona w 2017 roku objęła 5 800 studentów i absolwentów z 14 krajów. Zadane pytania obejmowały wiele obszarów związanych z oczekiwaniami zawodowymi badanych. Jak wskazuje firma Deloitte, odpowiedzi ankietowanych  często były zaskakujące. Jeśli chodzi o polskich „millenialsów”, to w badaniu wzięło ich udział 2508. I na tej ostatniej grupie skupimy się w tym artykule.

Coraz więcej młodych osób nie ma sprecyzowanych planów na przyszłość. Wolą dla siebie rolę eksperta niż menadżera. Wyraźnie zauważalny jest trend, w którym młodzi ludzie dążą do tego, aby być specjalistami w danej dziedzinie. Nie towarzyszą temu ambicje, aby koniecznie zarządzać i brać na siebie odpowiedzialność. Mają bowiem świadomość, że bycie managerem i zarzadzanie zespołem czy projektem oznacza życie pod presją czasu, presją obowiązków i ogromnej odpowiedzialności. Z pewnością młode osoby obecnie  wchodzące na rynek pracy są też mniej skłonne do poświęceń niż ich starsi koledzy. To, co się dla nich liczy, to odpowiedni balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

Co ciekawe, wyniki tego badania wskazują na to, że najmłodsi „millenialsi” stosunkowo krytycznie oceniają swoje kompetencje. Zauważają, że brakuje im zdolności przywódczych i umiejętności delegowania zadań oraz zdają sobie sprawę z tego, że nie znają się na zarządzaniu pracą innych.

Wiedzą też, że nie radzą sobie ze stresem. Tylko niewiele ponad trzydzieści procent ankietowanych zadeklarowało swoją odporność na stres. Najwyższy odsetek badanych przyznaje, że dysponuje wysokimi umiejętnościami analizy informacji oraz wyciągania wniosków (65 proc.). Jednocześnie 41% młodych ludzi uważa, że posiada umiejętności radzenia sobie z konfliktami.

Wyniki badania wskazują też na to, że młodzi Polacy wolą pracować na etacie niż zakładać własną działalność gospodarczą. To ostatnie rozwiązanie zadeklarowało tylko 13% badanych.

Jednocześnie co trzeci badany młody człowiek nie był zdecydowany co do tego, w jakiej firmie chciałby rozwijać swoją karierę. Mimo to, zdecydowana większość z nich deklarowała, że chciałaby pracować dla jednego pracodawcy, w oparciu o stałą umowę na pełny etat.

Co ciekawe, młodzi chętniej niż ich starsi koledzy i koleżanki, szukają pracy w małych przedsiębiorstwach. Mają przekonanie, że w takich firmach mogą mieć na coś wpływ. Nie chcą być tylko "trybikiem w maszynie", z czym kojarzy się praca w międzynarodowej korporacji.

Czego szukają na rynku pracy?

Oczywiście atrakcyjnego wynagrodzenia. Pieniądze nadal są największą potrzebą związaną z pracą. Ale nie jest to jedyny warunek i nie za wszelką cenę. Młodzi poszukują szans na rozwój i dobrej atmosfery w firmie. Doceniają też pracodawców gwarantujących im dostęp do nowych technologii.  

Oczywiście to dane pochadzące z badania firmy Deloitte. Po drugiej stronie są przecież pracodawcy.  W tym miejscu warto zauważyć, że według wielu pracodawców pokolenie "millenialsów" to osoby, które bardzo często na starcie mają oczekiwania nieadekwatne do posiadanych kompetencji i doświadczenia. Kolejnym mankamentem zgłaszanym przez pracodawców jest ich stosunek do obowiazków polegający na tym, że wypełniają je w minimalnym oczekiwanym zakresie, nie angażujac się zbytnio w realizowane zadania. Co gorsza, potrafią zrezygnowac z pracy bez uprzedzenia i zachowania okresu wypowiedzenia. Czyli po prostu porzucają pracę. Oczywiście nei jest to zachowanie charakterystyczne dla większości "millenialsów", niemniej jednak występuje znacznie częściej niż w przypadku ich starszych kolegów i koleżanek. 

Oczywiście, młodzi ludzie muszą mieć szansę na zdobycie doświadczenia i ukształtowanie właściwej postawy. Muszą jednak pamiętać, że pracodawca chce mieć szansę na sprawdzenie czy pracownik jest wart stawki, której oczekuje. Dlatego ważne aby znaleźć złoty środek pomiędzy oczekiwaniami obu stron.

Podsumowując:

Według wyników badania dzisiejsi młodzi na rynku pracy oceniają wszystkie swoje umiejętności niżej niż 2 lata temu. Prawdopodobnie ma to związek z tym, że wchodząc na rynek pracy, czy to podczas pracy wakacyjnej, czy też praktyk zawodowych dane im było zweryfikować swoje kompetencje. Jednocześnie pracodawcy narzekają na roszczeniowość młodych ludzi i ich niewłaściwą postawę wobec powierzonych obowiązków. Na tym trudnym rynku pracy strony muszą dojść do porozumienia i wspólnie realizować cele. Rynek ten jest bardzo otwarty na przyjmowanie młodych ludzi, którzy chcą się uczyć i rozwijać. Taka kooperacja to szansa dla obu stron.