Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Czego oczekują młodzi Polacy od pracodawców?

Końcówka roku to czas, kiedy na rynku pracy pojawiają się absolwenci średnich i wyższych uczelni. Osoby te po obronie tytułów naukowych i odpoczynku podczas zasłużonych wakacji poszukują pracy, która spełni ich oczekiwania. Jakie są te oczekiwania? Czy takie jak ich rodziców lub starszego rodzeństwa? Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wynika, że są odmienne. Współcześni młodzi ludzie wymagają od swoich pracodawców więcej niż przedstawiciele starszego pokolenia.

 Na pierwszym miejscu stawiają bowiem przyjazną atmosferę w pracy. Aż 70% badanych wskazało na ten czynnik jako mający dla nich duże znaczenie. Na kolejnym miejscu znalazła się dogodna lokalizacja miejsca pracy (68%), a na trzecim miejscu możliwość rozwoju i awansu (67%). Rodzaj umowy, forma zatrudnienia to wartość wymieniana na czwartym miejscu (60%). Wyniki te zdecydowanie wskazują na fakt, że młodzi stawiają przede wszystkim na komfort pracy.

A jak postrzegane są kwestie rozwoju zawodowego? Możliwość awansu miała znaczenie dla 67% młodych (18-24lata). W grupie wiekowej 25-34 lata już tylko 54% wskazywało na ten czynnik jako istotny. Wśród najstarszych badanych pracowników (45-55) już tylko 37% uznało to za walor. Jeszcze większe różnice - zwłaszcza między pokoleniem najmłodszym a najstarszym, można zauważyć w przypadku szkoleń gwarantowanych przez pracodawcę. 56% młodych ludzi uważa szkolenia za ważne, ich nieco starsi koledzy trochę rzadziej wskazywali ten czynnik jako istotny (42%). Dostęp do najnowszych technologii jest ważny dla co czwartego przedstawiciela najmłodszych pracowników.

Co ciekawe, wśród aspektów mających kluczowe znaczenie dla młodych ludzi jest równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Aż 58% badanych wskazało na ten czynnik jako istotny przy wyborze pracodawcy. Możemy więc pokusić się o tezę, że młodzi dostrzegają fakt, że udział w bezpardonowym wyścigu o lepsze stanowisko i wyższą płacę może być dla nich zbyt obciążający. Dlatego też stawiają na dobrą atmosferę i zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Nie chcą też spędzać zbyt wiele czasu na dojazdy do i z miejsca pracy. Oczywiście nie zamierzają jednocześnie rezygnować z możliwości rozwoju i awansu. W czasach tzw. rynku pracownika, czyli czasów, kiedy pracownik nie musi korzystać z pierwszej złożonej mu oferty, zwraca on uwagę na reputację pracodawcy, na opinie o nim. Ankietowani wskazali też na znaczenie wszelkich benefitów oszczędnościowych takich jak: refundacja kosztów dojazdu do pracy (38%), prywatna opiekę medyczną (31%), karta sportową (30%) czy też lunchową (26%). Wszystko to wskazuje na to, że młodzi pracownicy potrafią dobrze zdefiniować swoje potrzeby. Wiedząc jakie są realne koszty doszkalania zawodowego, karnetu na siłownię czy basen, prywatnych wizyt u lekarza – oczekują, że pracodawca zdejmie z nich ten finansowy ciężar oferując szereg pozapłacowych benefitów. A wszystko to w miłej atmosferze, z zachowaniem równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Sama forma prawna zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzenia nie pozostają bez znaczenia. Jako ciekawostkę możemy dodać, że ankietowani odpowiadali również na pytania związane z tym czy ważne są dla nich działania CSR pracodawców. Odsetek osób, dla których to miało znaczenie wahał się w przedziale do 3-11%, przy czym najwyższy wskaźnik twierdzących odpowiedzi osiągnięto w grupie wiekowej pomiędzy 18-24 lata, a najniższy wśród najstarszych pracowników.

Analizując te wyniki można stwierdzić, że istnieje spora różnica pomiędzy tym, czego oczekują od rynku pracy młodzi, a czego ich starsi koledzy.  Oczywiście zupełnie inną kwestią jest to czy te oczekiwania są adekwatne do posiadanych umiejętności. Ale to już weryfikują konkretni pracodawcy.

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia