Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Work-life balance co to takiego?

Work -life – balance to termin, o którym często czytasz, ale nie bardzo wiesz o co w tym chodzi? A może uważasz, że istotą tego terminu jest oddzielanie grubą kreską spraw zawodowych od prywatnych?  Przeczytaj ten krótki artykuł, a dowiesz się o co w tym naprawdę chodzi.

Idea work-life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Miała być odpowiedzią na nawarstwiające się już wtedy problemy społeczne. Te natomiast wynikały z tego, że ludzie w pogoni za karierą coraz więcej czasu poświęcali na pracę, doprowadzając samych siebie na skraj wyczerpania fizycznego i psychicznego. Koncepcja work-life -balance to trend w podejściu do życia mający pomóc zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Jeśli jednak uważasz, że owo zachowanie równowagi polega na równym podziale czasu oraz energii pomiędzy tymi dwiema sferami życia to jesteś w błędzie.

Kilka istotnych faktów na temat work-life-balance (WLB):

  • WLB nie zależy od tego, jaki zawód wykonujesz
  • WLB wcale nie oznacza równego podziału czasu na pracę i czas wolny
  • WLB jest sprawą indywidulaną i zależy wyłącznie od nas
  • WLB nie da się zmierzyć ilością spędzonych w pracy i poza nią

WLB to taki stan, w którym cała nasza aktywność, zarówno ta zawodowa, jak i prywatna są zgodne z naszymi podstawowymi wartościami. Aktywności przez nas podejmowane mają realizować nasze cele i być zgodne z naszą wizją.  Praca, rodzina, znajomi i nasze pasje mają tworzyć spójną całość i być źródłem naszej satysfakcji.

Tyle teorii. A teraz kilka rad jak osiągnąć taki stan.

Liczy się efektywność – nie: zajętość

Jeśli nie masz na nic czasu to znaczy, że prawdopodobnie źle zarządzasz swoim czasem, energią i dostępnymi zasobami. Na początek naucz się zarządzać swoją własną energią. Swoją witalnością, siłą fizyczną, potencjałem intelektualnym. Naucz się odpoczywać i odpuszczać. Nie musisz być ciągle zajęty. Jeśli jako osoba wypoczęta, pełna dobrej energii przystąpisz do realizacji zadań, z pewnością zrealizujesz je lepiej i efektywniej.

Długi urlop przynajmniej raz w roku

Jeśli sądzisz, że podczas twojego urlopu firma, w której pracujesz poniesie straty – na pewno się mylisz. Narażasz ją na straty swoim przemęczeniem i brakiem odpowiedniej perspektywy. Raz w roku weź minimum dwutygodniowy urlop. Służbowy komputer i telefon zostaw w pracy. Poświęć czas na swoje przyjemności, pasje. Spędź ten czas z rodziną, przyjaciółmi lub jeśli tego właśnie potrzebujesz - sam. Zrób to, co sprawia Ci radość i napełnia pozytywną energią.

Służbowa komórka nie może być przedłużeniem Ciebie

Jeśli podczas spotkań z rodziną czy przyjaciółmi ciągle zerkasz na służbowy telefon, jeśli jest on elementem „dekoracji” świątecznego stołu, przy którym siedzisz, to znak, że natychmiast powinieneś coś z tym zrobić. Są chwile, w których musisz odciąć się od pracy. Pomyśl, ile możesz stracić. Ile ważnych momentów być może już straciłeś.  Ile naprawdę ważnych rzeczy Ci umknęło. A teraz zastanów się, gdzie i Z KIM zostaniesz za kilka lat, jeśli nie odnajdziesz swojej równowagi.

Powiesz teraz, że Ty nie możesz postępować inaczej? Że taką masz pracę, takie są oczekiwania twoich przełożonych, abyś non stop był gotowy do realizacji działań?

Jeśli rzeczywiście tak jest i Twój szef wymaga od Ciebie pełnej gotowości do pracy, zaangażowania przez 24h/7 dni w tygodniu, to – zmień pracę! Nie czekaj aż zostaniesz sam, schorowany, wyczerpany, bez chęci do pracy i życia.

Znajdź swoją równowagę – dzięki niej możesz czerpać satysfakcję z każdego dnia, każdej jego godziny, zarówno tej spędzonej w pracy, jak i tej poświęconej na życie prywatne.