Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Jaki jest Twój szef?

Na tak zadane pytanie najczęściej odpowiadacie: jest ok, da się wytrzymać, bywają gorsze, może być lub… głupi, zadufany, przemądrzała, wredna. Oczywiście jest to szereg ocen emocjonalnych. Rzadko właściwych. Często nietaktownych i niegrzecznych. Tymczasem dobrego przełożonego cechuje przede wszystkim odpowiednie przygotowanie merytoryczne, czyli posiadana wiedza oraz doświadczenie. Kompetencje miękkie i cechy charakteru nie są bez znaczenia. To właśnie one decydują o tym, jaki styl zarządzania reprezentuje szef, a co za tym idzie, jak oceniają go podwładni.

Kluczowe cechy i kompetencje miękkie dobrego szefa to: odporność na stres, empatia, asertywność i pewność siebie. Mówi się o kilku typach zarządzania. Są szefowie, którzy preferują autorytarny, nieznoszący sprzeciwu sposób zarządzania, ale na szczęście na ich przeciwległym biegunie są ci, którzy są empatyczni, otwarci na współpracę z innymi, w tym również na współpracę z podwładnymi. Prezentujemy kilka podstawowych stylów zarządzania.

Styl autokratyczny

To styl skoncentrowany poczuciu władzy. Taki szef skupia na sobie uwagę, ale też odpowiedzialność. Nie dopuszcza swoich podwładnych do procesu podejmowania decyzji. Unika też tłumaczenia swoich decyzji. Jego działania koncentrują się na motywowaniu zespołu i budowania u podwładnych przekonania, że wyznaczone przez niego zadania są celowe i właściwe. Taki przełożony zwykle zachowuje duży dystans w relacjach z pracownikami.

Styl nakazowy

Przełożonego o nakazowym stylu działania charakteryzuje zarządzanie przez strach. Jego działania skupione są na ciągłej kontroli pracowników. Polecenia są wydawane według ściśle ustalonych reguł. W takim zespole nie ma miejsca na własną inicjatywę i kreatywność. Przełożeni o takim stylu działania są przyczyną dużej rotacji personelu.

Styl afiliacyjny

Ten styl to przeciwieństwo stylu nakazowego. Styl afiliacyjny jest stosowany coraz częściej. Charakteryzuje go empatia i zrozumienie. Celem przełożonego, który preferuje ten model, jest budowanie harmonii w zespole. W zespole afiliacyjnym unika się zbędnych procedur i stawia na przejrzystą komunikację. Przełożony jest po to by wspierać zespół i go chwalić. Premiuje się aktywność i pomysłowość podwładnych. Dzięki takiej polityce personalnej można liczyć na zaangażowanie i lojalność. Oczywiście nie jest możliwe jego zastosowanie w każdej branży, w każdej firmie,  w każdym zespole.

Styl trenerski

To chyba najbardziej efektywny styl zarządzania, wpływający pozytywnie na rozwój zespołu jako grupy oraz poszczególnych jednostek w takim zespole. Szef - trener koncentruje się bowiem na poszczególnych członkach swojego zespołu, starając się maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Zarządzając rozsądnie, bierze pod uwagę indywidualne cechy i predyspozycje każdego z pracowników. Dzięki temu zadania są odpowiednio dobrane do członków zespołu, maksymalizując satysfakcję z ich wykonania. Styl trenerski odznacza się stałym motywowaniem podwładnych, a przez to właśnie - bardzo efektywny.

Styl demokratyczny

Jak podpowiada nazwa, ten styl dopuszcza zdanie każdego pracownika. Decyzje podejmuje się po wspólnym przedyskutowaniu problemu i wybraniu rozwiązania zaproponowanego przez większość. Szef, którego charakteryzuje demokratyczny styl zarządzania, szanuje zdanie swoich podwładnych i wysłuchuje ich pomysłów. Wpływa to na dobre samopoczucie pracowników i często decyduje o ich pozostaniu w strukturach firmy. Niestety wiąże się to ze sporymi zagrożeniami. Jeśli w zespole wystąpią spore różnice zdań, to nawet w przypadku wyboru opcji, za którą optowała większość, część zawsze będzie bardzo niezadowolona. Takie są bowiem uroki demokracji.

Jak widzisz oprócz stylów zarządzania opartych głównie na przyznanej władzy (autokratyczny i nakazowy) jest też kilka takich, które oparte są na współpracy i wspieraniu zarówno całego zespołu, jak i poszczególnych jego  jednostek. Mamy nadzieję, że Twój szef preferuje jeden z tych pozytywnych stylów zarządzania. A jeśli nie – zapraszamy do nas. Z pewnością znajdziemy dla Ciebie lepszą pracę!