Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Śmiało możemy stwierdzić, że każdy z nas ma za sobą przynajmniej jednorazową sytuację, kiedy to wróciliśmy do domu po całym dniu pracy, zmęczeni i jednocześnie rozdrażnieni. Żyjemy w ciągłym biegu. Praca, dom, dzieci, obowiązki. W dzisiejszych czasach po prostu nie da się uniknąć sytuacji, w których nasza psychika ulega obciążeniu. Liczba czynników powodujących taki stan jest dzisiaj wielokrotnie większa niż w czasach naszych dziadków i pradziadków. Nowoczesny styl życia, natłok obowiązków domowych, codzienna rywalizacja i stres w pracy, nierzadko zjawisko tzw. wyścigu szczurów oraz wiele innych. W efekcie długotrwały stres z czasem odbija się na naszym zdrowiu. Mogą pojawiać się dolegliwości trawienne, choroby układu nerwowego czy wreszcie choroby psychiczne takie jak depresje i nerwice. Dlatego tak ważne jest, aby każdy znalazł swój indywidualny, odpowiedni dla niego, sposób na rozładowanie negatywnych emocji. Wielu specjalistów twierdzi, że idealnym sposobem na regeneracje i powrót do równowagi psychicznej po trudnym dniu czy tygodniu jest relaksacja. Techniki relaksacyjne pozwalają uzyskać stan relaksu, opanować objawy lęku i osiągnąć stan odprężenia psychicznego. Nie ma co się łudzić, że techniki relaksacyjne rozwiążą konflikty czy konkretne problemy, jednak stają się pomocne w redukcji stresu. Regularne stosowanie wybranych technik może ochronić nas przed nieustannym napięciem emocjonalnym i – w jego wyniku – utratą zdrowia.

Postanowiliśmy zebrać dla Was w jednym miejscu kilka przykładowych technik relaksacyjnych. Warto wypróbować wszystkie dostępne sposoby i sprawdzić, które pomagają najbardziej, z którymi czujemy się najlepiej, i te właśnie stosować długofalowo.

Masaż

Masaż chyba najbardziej kojarzy się z relaksem. Jest to na tyle kusząca propozycja, że w tym przypadku nic nie musimy robić – poza wybraniem miejsca i czasu. Jest to niewątpliwie największy atut tej metody!

Najchętniej wybierane formy masażu w tym przypadku to masaż relaksacyjny, masaże lomi-lomi, masaże z wykorzystaniem olejków eterycznych. Dużą popularnością cieszy się też klasyczny masaż tajski, będący raczej formą pracy z ciałem. Stanowi on sekwencję technik, które są połączeniem akupresury ważniejszych punktów na ciele człowieka z elementami pasywnej jogi, rozciągania i refleksologii. Masowana osoba jest ubrana w luźne, wygodne ubranie i leży na specjalnym materacu o umiarkowanej twardości i giętkości. Masażystka podczas wykonywania masażu bardzo intensywnie pracuje swoim ciałem, używając dłoni, kciuków, łokci i przedramion, a także stóp. Warto spróbować!

Relaksacja dźwiękiem, czyli muzykoterapia

Włączamy jakąś spokojną muzykę, która nam odpowiada, kładziemy się lub po prostu rozkładamy wygodnie na fotelu i przez około 15 minut jedynie wsłuchujemy się w muzykę. Ważne, aby skupić się na dźwiękach, nie myśleć o niczym innym. Można zamknąć oczy lub patrzeć na jakiś obraz, zdjęcie, które kojarzy nam się pozytywnie. Można pójść dalej – połączyć tę technikę z ruchem, wybrać się na spacer do parku, lasu, plażę, nad rzekę, założyć słuchawki na uszy, zatrzymać się w miejscu kojącym wzrok i wsłuchać w muzykę płynącą prosto do naszych uszu. Bardzo dobry sposób na odprężenie stanowi wsłuchiwanie się w muzykę z zamkniętymi oczami. Analiza dźwięków wycisza wewnętrzne emocje i pozwala się względem nich zdystansować. Wybór utworów, wykonawców jest już czysto indywidualną sprawą. Jedni słuchają specjalnej muzyki relaksacyjnej, inni współczesnej muzyki instrumentalnej, dla wielu ukojeniem jest muzyka klasyczna.

Ruch

Prosta forma relaksacji. Ruch jest naturalnie potrzebny naszym mięśniom i umysłowi. Dobry w każdej postaci. Może to być codzienny krótki spacer, spacer z kijkami, przejażdżka na rowerze, jogging czy pływanie. Niektórzy chwalą sobie jogę (http://www.joga-joga.pl/pl98/def121),inni taichi (http://www.taichi.pl/), jeszcze inni qigong (http://www.qigong.org.pl/o-qigong/). Ważne jest, aby formę ruchu dobrać odpowiednio do naszego wieku, predyspozycji, ale przede wszystkim chęci. Ruch powinien sprawiać nam przyjemność. Zmuszanie się do joggingu, tylko dlatego, że jest modny, naprawdę nie ma sensu. Przysporzy tylko dodatkowych frustracji. Jeśli czujesz, że jedyny ruch, na jaki masz ochotę to spacer- to nie walcz z tą myślą. Zacznij od spacerów, być może za kilka tygodni lub miesięcy będziesz gotowy na zmianę tej formy aktywności na inną.

 

Wizualizacja

To naprawdę świetny sposób na relaksację. Technika ta polega na świadomym wywołaniu w naszym umyśle pozytywnego obrazu. Można stworzyć własną wizualizację w otoczeniu przyrody, które jest nam najbliższe, w takim, w którym czujemy się najlepiej. Najprostsza i najczęściej przywoływana wizualizacja: zamknij oczy i pomyśl o czymś przyjemnym, jeśli lubimy morze – o tym, że jesteśmy nad morzem.Teraz trzeba usiąść spokojnie i rozluźnić się. Seria kilku spokojnych oddechów: wdech przez nos i głośny wydech przez usta.

Zamykamy oczy. Wyobrażamy sobie, że jesteśmy na plaży, pustej plaży, dookoła jest cisza, słychać tylko szum morza. Panuje spokój. Ciepła morska woda obmywa nasze stopy, rozluźniając je. Ta sama ciepła morska fala po chwili wraca i obmywa całe nogi. Nogi stają się lekkie i zrelaksowane. I tak powtarzamy tę scenkę, wyobrażając sobie kolejne części ciała obmywane przez ciepłą morską wodę, która nas relaksuje. Na koniec ponownie robimy 5 wolnych i głębokich oddechów, otwieramy powoli oczy i delikatnie poruszamy się, wychodząc ze stanu podobnego do dobroczynnego snu. Największą zaletą tej techniki jest to, że może ją zastosować dosłownie każdy! Niezależnie od zamożności portfela, stanu zdrowia, miejsca zamieszkania i ilości czasu wolnego!

Technika oddechowa

Kolejna technika dosłownie dla każdego. Tu nie ma wymówek, dlaczego nie mógłbyś tego zrobić! Głębokie oddychanie jest prostą, ale potężną techniką relaksacyjną. Jest to technika łatwa do przyswojenia i – co bardzo istotne – może być praktykowana w dowolnym miejscu. Zapewnia szybki sposób na utrzymanie poziomu stresu w ryzach. Głębokie oddychanie to podstawa wielu innych praktyk relaksacyjnych i może być łączone z innymi elementami, takimi jak odprężająca aromaterapia czy muzykoterapia lub wizualizacja. Potrzebujemy tylko kilku minut czasu i miejsca do wygodnego rozciągnięcia się. W tej technice kluczowa jest przepona, czyli oddychanie z brzucha. Pozwala ono uzyskać najwięcej świeżego powietrza. Biorąc głęboki oddech z przepony, a nie płytki z górnej części klatki piersiowej, można wdychać więcej tlenu.

Należy usiąść wygodnie, z wyprostowanym kręgosłupem. Kładziemy jedną rękę na klatce piersiowej, a drugą na brzuchu. Wdech przez nos. Ręka na brzuchu powinna unosić się, ręka na klatce piersiowej powinna poruszać się nieznacznie. Wydech przez usta. Podczas wydechu trzeba policzyć powoli do trzech lub w myślach wymówić słowo „relaks”.

Technik relaksacyjnych jest oczywiście dużo więcej i w tym krótkim artykule nie jesteśmy w stanie zawrzeć ich wszystkich. Nie taki też był nasz cel. Chcemy Wam jedynie przekazać, że możecie walczyć ze stresem samodzielnie. Macie możliwość i powinniście dbać o swoje emocje i nerwy. Pragniemy Was zainspirować do poszukiwania własnej techniki relaksacyjnej.