Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Jak nie dać się jesiennej chandrze i zachować dużo energii

Aura za oknem dobitnie przypomina nam o tym, że lato się skończyło. Na szczęście, zanim się skończyło, dostarczyło nam wiele słońca i wysokich temperatur. Teraz jednak, za oknem coraz częściej jest szaro, wietrznie i mokro. Temperatura też już nie przypomina tych lipcowych i sierpniowych. I tak będzie przez najbliższych kilka miesięcy. Taka pogoda działa negatywnie na wiele osób. Niektórych z nas zniechęca do podejmowania wszystkich aktywności poza tymi, które wynikają z naszych codziennych obowiązków. Jeśli i Ty zauważasz już u siebie jesienne obniżenie nastroju, zachęcamy Cię do przeczytania poniższego tekstu.

Na początku chcemy, żebyś pamiętał o tym, że jesienna chandra może dotyczyć wielu osób z Twojego bliższego i dalszego otoczenia. Wszyscy możemy doświadczać negatywnych skutków braku słońca i ciepła. Na sezonowe wahania nastroju cierpi większość mieszkańców północnej i centralnej Europu oraz USA. Dzieje się tak w wyniku niedoborów naturalnego światła słonecznego. Warto wiedzieć, że w październiku jego natężenie jest najmniejsze w całym roku.  Kiedy jest ciemno organizm ludzki produkuje zwiększone ilości hormonu odpowiadającego za senność i apatię – czyli melatoniny. To właśnie ten hormon odpowiada za nasze samopoczucie i brak energii. Skoro już wiemy, dlaczego tak się dzieje zastanówmy się jak sobie z tym radzić?

Po pierwsze polecamy wspominać lato - dobre wspomnienia, oglądanie zdjęć i filmów z letnich wakacji na pewno jest świetnym sposobem na radzenie sobie z jesienną chandrą.

Warto też spędzać czas w dobrym towarzystwie – rozumiemy, że deszcz za oknem może zniechęcać do wychodzenia z domu, ale pamiętajcie - spotkania ze znajomymi, przyjaciółmi są jednym najlepszych sposobów na poprawienie humoru i odreagowanie stresów.  Wraz z nastaniem jesieni życie towarzyskie przenosi się do restauracji, kawiarni, pubów. W takich miejscach nawiązywanie nowych znajomości jest dużo łatwiejsze. Nowe znajomości, a czasem nawet nowe romanse są doskonałym sposobem na jesienny spadek nastroju!

Jeśli masz jakieś pasje – nie porzucaj ich jesienią. Kontynuuj! Nie podawaj się aurze. Jeśli nie masz jeszcze żadnej pasji lub pogoda naprawdę uniemożliwia Ci jej realizację … znajdź nową! Może będzie to kurs tańca solo lub towarzyskiego? Może postanowisz nauczyć się języka obcego lub grać na gitarze? Znajdź coś, co naprawdę Cię pociąga i oddaj się temu w jesienne popołudnia lub wieczory.

Aktywność fizyczna jest ważna przez cały rok. Naukowcy udowodnili, że jest ona źródłem endorfin, które skutecznie zwalczają jesienną chandrę. Dlatego zachęcamy, aby znaleźć sobie taką, która sprawi Wam przyjemność i nie będzie ograniczana przez jesienną aurę. To może być joga, siłownia lub choćby sekwencja dobranych dla siebie ćwiczeń fizycznych przed komputerem lub telewizorem. Jak mówi stare, dobre przysłowie: dla chcącego nic trudnego.

Na koniec, tzw. wisienka na torcie, czyli: myśl o Świętach Bożego Narodzenia. Snuj plany, przygotowania, zacznij robić prezenty, aby potem, w grudniu, uniknąć tłoków w sklepach i stresu związanego ze świąteczną gonitwą. Zaraz po Świętach jest Sylwester, zastanów się jak go spędzisz? W domu z rodziną, znajomymi, czy może na jakiejś prywatce?

W ten oto sposób wykorzystaj czas oczekiwania na wiosnę. A już w marcu, kwietniu, z uśmiechem na twarzy i spokojem w sercu obserwować będziesz jak przyroda budzi się do życia, a Twoje ciało w naturalny sposób przepełnia energia do działania.