Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Co nas stresuje w pracy?

Słuchając członków rodziny czy też znajomych możemy dojść do wniosku, że stres w pracy jest naszym nieodłącznym towarzyszem. Każdego dnia w pracy przeżywamy różne napięcia emocjonalne. Mogą one wywoływać zarówno zwiększoną chęć do pracy, jak i powodować spadek zainteresowania naszymi codziennymi obowiązkami zawodowymi oraz ich rezultatami.

Najczęściej narzekamy na:

  • przemęczenie spowodowane nadmiarem obowiązków,
  • niekomfortowe warunki pracy (takie jak: niewygodne krzesło/biurko, hałas, nieodpowiednia temperatura w miejscu pracy itd.),
  • stres wywołany koniecznością zostawania po godzinach.

Na zlecenie dużej międzynarodowej firmy doradczo-usługowej (ADP) przeprowadzono bardzo ciekawe badanie „The Workforce View in Europe 2018” (Okiem europejskich pracowników w 2018 r). W badaniu tym wzięło udział prawie 10.000 pracowników z ośmiu krajów: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Wyniki są dość zaskakujące.  18% badanych twierdzi, że codziennie zmaga się ze stresem, a 30% z nich pracuje w tak dużym stresie, że rozważa znalezienie nowej pracy. Tymczasem ponad jedna na dziesięć (14%) badanych osób jest przekonana, że ich firma w ogóle nie interesuje się ich samopoczuciem psychicznym. Najbardziej zestresowani w pracy są Polacy. To największa grupa w porównaniu do innych z pozostałych siedmiu przebadanych krajów. Ponad jedna czwarta (27%) przebadanych polskich pracowników twierdzi, że odczuwa stres każdego dnia. Wśród pracowników z Wielkiej Brytanii i Francji takich osób jest 20%. Według wyników tego badania Holandia wydaje się mieć najmniejsze problemy ze stresem - tam tylko 10% pracowników mówi, że czuje się zestresowana każdego dnia.

Warto zatem zastanowić się co nas tak bardzo stresuje. Oczywiście zależy to od rodzaju wykonywanej pracy. Powszechnie uważa się, że jest lista zawodów, w których narażenie na stres jest większe. Należą do nich między innymi lekarze i handlowcy. Powiecie teraz, że Wasza praca jest równie stresująca? Jak zwykle – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Pokusiliśmy się zatem o stworzenie listy czynników, które sprawiają, że stresujemy się w pracy. Są nimi:

  1. Nadmiar zadań
  2. Wymagający/-a lub nieuprzejmy/-a  szef/szefowa
  3. Presja czasu przy wykonywaniu obowiązków
  4. Niejasne oczekiwania przełożonych
  5. Nadmiar zadań i obowiązków
  6. Niezapowiedziane nadgodziny
  7. Niesympatyczni i zawistni współpracownicy
  8. Nieprawidłowy przepływ informacji w firmie
  9. Zbyt niskie wynagrodzenie versus wysokie wymagania
  10. Brak szans na rozwój
  11. Obawa przed utratą pracy
  12. Zbyt duża rywalizacja
  13. Zbyt mała współpraca

Jak możemy zauważyć różnorodność czynników stresujących jest bardzo duża.

Co zrobić aby ten permanentny stres zmniejszyć? Może po prostu polubmy naszą pracę? Zastanówmy się co w niej cenimy, co sprawia nam satysfakcję i przestańmy na nią ciągle narzekać. Jeśli jednak nie jest to możliwe, bo nasza obecna praca naprawdę bardzo nas stresuje i determinuje nasze życie, należy poważnie się zastanowić nad jej zmianą! To od nas zależy jak sobie poradzimy z  sytuacją. Stres w pracy może być bardzo groźnym zjawiskiem. Pozostawanie w permanentnym stresie może doprowadzić do licznych chorób i problemów emocjonalnych. Jeśli czujecie, że Wasz organizm już się buntuje – najwyższa pora na zmianę pracy.