Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Chroniczny stres w pracy- poznaj symptomy

Stres jest stałym elementem naszego codziennego życia. Jego natężenie się zmienia. Raz jesteśmy bardziej i dłużej zestresowani, innym razem tylko incydentalnie. Niemniej jednak trudno znaleźć kogoś, kto jest całkowicie wolny od stresu. Oczywiście stres jest czynnikiem, który w wielu sytuacjach jest motywujący. Działa wtedy korzystnie. Przykładem stresu, który może być dla nas dobry jest ten, który towarzyszy planowaniu urlopu, podróży. Martwimy się czy aby na pewno wszystko będzie zgodne z naszymi oczekiwaniami, sprawdzamy najlepsze opcje dojazdu, najbardziej odpowiednie dla nas noclegi, czytamy opinie, fora, dopytujemy znajomych. Czynimy to, ponieważ chcemy uniknąć rozczarowania czy zepsutego urlopu. Kiedy się pakujemy, tuż przed wyjazdem, bardzo często towarzyszy nam niepokój, że o czymś zapomnieliśmy. Dlatego większość z nas sporządza tzw. check-listy notując wszystko, co trzeba zabrać, a następnie odhaczając kolejne spakowane pozycje. Dzięki takiemu działaniu minimalizujemy ryzyko nieudanego urlopu.

Niestety w przypadku długotrwałego lub bardzo intensywnego stresu jego negatywne skutki dla zdrowia i kondycji naszego organizmu mogą być bardzo groźne.  Życie w ciągłym napięciu nerwowym powoduje poważne dolegliwości, które niekiedy nasilają się dopiero po zakończeniu stresującej sytuacji. Dlatego tak ważne jest, aby szybko rozpoznać, kiedy możemy mówić, że naprawdę żyjemy w ciągłym stresie i zacząć temu przeciwdziałać.

Każdy inaczej reaguje na stres. Są osoby, które mają kłopoty żołądkowe, inni zauważają przyspieszone bicie serca, wiele osób w warunkach stresujących cierpi na bezsenność. Często czytamy lub widzimy w telewizji, że osoby bardzo zestresowane nie mają apetytu, potrafią spożywać minimalne ilości pożywienia w ciągu dnia, posiłkując się za to dużą ilością kawy lub napojów nergetycznych. Są też tacy, którzy wprost przeciwnie – mają napady głodu.   Zwiastunami permanentnego stresu mogą być zarówno rozdrażnienie, jak i ospałość. Sięganie po używki to najgorsze co można zrobić w takiej sytuacji.

Jedno jest pewne – sygnałów, które daje nam organizm nie wolno bagatelizować. Nie warto czekać, aż stres zdewastuje nasze zdrowie.

Naukowcy zauważają, a my pozwalamy sobie przytoczyć te informacje, że objawami permanentnego stresu są:

  • choroby serca i układu krążenia,
  • chroniczne bóle głowy,
  • bóle kręgosłupa,
  • cukrzyca,
  • osteoporoza,
  • kłopoty z trawieniem,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • rozregulowanie menstruacji u kobiet,
  • nadwaga, otyłość,
  • kłopoty z cerą i wpadanie włosów.

 

Jeśli podejrzewasz, że problem, o którym piszemy dotyczy Ciebie, prosimy – zwróć się po pomoc do lekarza. Zadbaj o siebie! Zastanów się jak możesz sobie poradzić ze stresem, jakie techniki relaksacyjne zastosować, aby sobie pomóc.

Nasz artykuł na temat technik relaksacyjnych znajdziesz tutaj: https://www.interkadra.pl/blog/varia/jak-radzic-sobie-ze-stresem-w-pracy-przeglad-technik-relaksacyjnych/