Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Social media mogą pomóc, ale też zaszkodzić w znalezieniu pracy. Chcesz wiedzieć jak?

Jeszcze kilka lat temu szukając pracy należało przejrzeć portale z ogłoszeniami o pracę i wysłać swoją aplikację. Dzisiaj do tych działań można włączyć aktywne poszukiwanie pracy poprzez social media. Jak to zrobić i na co uważać?

Linkedin, GoldenLine

To dwa portale społecznościowe o charakterze typowo zawodowym. Szukając pracy na stanowiskach specjalistycznych i managerskich warto przeglądać oferty pracy tam właśnie publikowane. Ale nie tylko. Można też aktywnie szukać pracy za pośrednictwem wyżej wymienionych stron. Jak? Nie chodzi tylko o zarejestrowanie się na tych portalach! Należy uzupełnić swój profil. Powinien on być swoistym CV online kandydata i zawierać te wszystkie informacje, które w CV się znajdują. Nie można więc pominąć historii zatrudnienia wraz z opisaniem zadań na poszczególnych stanowiskach. Warto zapisać się do grup tematycznych i subskrybować interesujące wpisy oraz same oferty pracy z wybranych kategorii.

Facebook

Facebook został stworzony do nawiązywania i utrzymywania kontaktów prywatnych. Przede wszystkim, pozwala nam śledzić osoby, strony, wydarzenia, zapisywać się do grup. Ale na przestrzeni ostatnich kilku lat jego charakter się zmienił w znacznym stopniu. Facebook oprócz swojego pierwotnego realizowanego celu, stał się platformą wymiany informacji, towarów i usług. Firmy i marki mają na Facebooku swoje strony, dzięki którym pozostają w stałym kontakcie ze swoimi Klientami, ale też – poszukują nowych odbiorców swoich towarów i usług. Facebook oferuje Firmom szeroki wachlarz narzędzi reklamowych na Facebooku. Daje też możliwość publikacji ofert pracy, informowania o nowych wakatach. I z tej właśnie możliwości może skorzystać każdy szukający pracy. Oprócz poszukiwania ofert pracy u konkretnych pracodawców, na ich stronach na Facebooku, warto zostać członkiem grup, w których publikowane są różne oferty pracy. Mamy na Facebooku zarówno grupy tematyczne, np.: Praca marketing, Praca w opiece, Praca dla handlowców, Praca w mediach itd., jak też grupy lokalne: Praca w Warszawie, Praca w Krakowie, Praca w Poznaniu itd.. Dlatego warto wykorzystać te funkcjonalności Facebooka w aktywnym szukaniu wymarzonej pracy.

Social media mogą pomóc, ale też zaszkodzić w otrzymaniu upragnionej posady!

Aby być bardziej precyzyjnym należy dodać: Ty możesz sobie zaszkodzić korzystając z nich w sposób lekkomyślny i bezrefleksyjny. Pamiętaj: nie tylko Ty korzystasz z Facebooka. Wysyłając swoje CV i starając się o konkretną posadę, możesz być pewien, że rekruter sprawdzi Twoje profile w social mediach.

To oczywiste, że dzięki nim jest on w stanie w stosunkowo krótkim czasie dowiedzieć się dużo więcej o kandydacie niż z samego CV. W ten sposób Twój potencjalny pracodawca będzie chciał dowiedzieć się jakim jesteś człowiekiem, jaki masz sposób bycia, jakie wyznajesz wartości.  Wykorzystaj tę szansę, aby sobie pomóc.

A już na pewno: zadbaj o to, aby sobie nie zaszkodzić!

Zapewne wiesz o tym, że prowadząc prywatne konto na Facebooku masz możliwość wyboru czy Twoje posty będą prywatne, czy publiczne. Posty publiczne widzą wszyscy, którzy odwiedzają dany profil prywatny. Czyli widzi je też Twój potencjalny pracodawca. Jeśli owe posty publiczne na Twoim profilu pokazują Cię jako osobę aktywną, uprawiającą sport, uczęszczającą na lekcje śpiewu/tańca/jogi czy kaligrafii – rekruter zapewne uzna, że jesteś osobą wartą zainteresowania. Gorzej, jeśli Twój profil to głownie relacje z tego, że w każdy weekend stawiasz na „ostry melanż” i tym właśnie dzielisz się ze wszystkimi, a co gorsza bez problemu zamieszczasz fotorelacje z takich suto zakrapianych imprez. Nie licz na to, że to Ci pomoże w znalezieniu dobrej pracy. Podobnie jak używanie wulgaryzmów zamiast przecinków. Pracodawcy nie patrzą też przyjaźnie na osoby ze statusem „szlachta nie pracuje”. Co zrozumiałe – skoro nie chce pracować (szlachta), to nie ma sensu proponować zatrudnienia.

A jak możesz sobie pomóc prowadząc swój profil na Facebooku? Publikując artykuły branżowe, dzieląc się zawodowymi sukcesami, publikując informacje o udziale w szkoleniach, warsztatach. Dzielcie się doświadczeniami i opiniami, ale w sposób kulturalny i rzeczowy.

Reasumując:

Social media mogą bardzo pomóc w zdobyciu ciekawej pracy, ale i zaszkodzić. Sposób w jaki prowadzisz swoje profile w social mediach ma znaczenie nie tylko dla Ciebie i Twoich znajomych/followersów/kontaktów. Zachęcamy do sprawdzenia swoich profili, w tym: ustawień prywatności na nich.