Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Zatrudniając z wyboru!

    • image description Znaczenie employer brandingu w Polsce rośnie powoli, ale nieubłaganie. Doświadczenia firm zachodnich pokazują, że inwestycja w reputację firmy, jako pracodawcy, jest ważną częścią strategii wizerunkowej.

      Employer branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy, w krajach zachodnich jest bardzo popularną formą konstruowania tożsamości firmy. Zespół działań mających na celu zbudowanie dobrej reputacji wśród obecnych i potencjalnych pracowników (mówi się o byciu postrzeganym jako „pracodawca z wyboru”) wdrażany jest po to, by firma była widziana jako atrakcyjne miejsce pracy, dające perspektywę rozwoju i przyjazne pracownikom. „Pracodawca z wyboru” nie musi ubiegać się dobrych o pracowników szeroko ogłaszając w prasie rekrutację – kandydaci sami będą chcieli do niego dotrzeć, znając dobre opinie o firmie i widząc w pracy dla niej dobry krok w swojej karierze zawodowej. Odpowiedni employer branding sprawia, że organizacja postrzegana jest po prostu jako bardzo dobre miejsce zatrudnienia.

      Employer branding jest obecnie traktowany jako część strategii komunikacji firmy z otoczeniem, mającej na celu budowanie wizerunku wśród obecnych i potencjalnych pracowników. W epoce Web 3.0, w której ludzie za pośrednictwem forów internetowych, blogów, serwisów społecznościowych i komunikatorów wymieniają informacje na temat pracodawców, dobra reputacja firmy jest bardzo ważna. Jeśli organizacja jest postrzegana jako dbająca o swoich pracowników, dobrze zarządzana i dająca najzdolniejszym perspektywy awansu, ma szansę pozyskać najzdolniejszych pracowników, wydać mniej na kampanię rekrutacyjną oraz zbudować lepszą komunikację z własnym personelem, co jest istotną częścią strategii PR.

      Zachęcenie potencjalnych pracowników do udziału w procesie rekrutacyjnym, to nie wszystko. Dzisiejszy kandydat chce czegoś więcej. Chce zainteresowania. Dlatego każda organizacja poszukująca nowych pracowników powinna postawić na spójne działania komunikacyjne prowadzone zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz firmy, dzięki którym osiągnie wizerunek inspirującej i dbającej o rozwój pracowników. Współczesny kandydat na pracownika stawia na możliwości rozwoju zawodowego, relacje z klientami, wynagrodzenie oraz komunikację. Te tendencje potwierdziła 4. edycja badania „Najbardziej Pożądani Pracodawcy”, która wykazała, że dla polskich specjalistów i menedżerów tak samo ważne są: wielkość, prestiż firmy, wysokość wynagrodzenia, jak i stabilizacja zatrudnienia oraz korzystny dla pracownika styl zarządzania i kultura organizacyjna firmy.

      Oprócz tego ważne są efekty częstego przekładania opinii o produkcie na opinię o firmie – to właśnie dlatego budowanie wizerunku pracodawcy powinno być częścią całościowej strategii PR. Odpowiedni employer branding wpływa nie tylko na zainteresowanie pracą w firmie wśród osób doświadczonych i utalentowanych, ale także na zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania oraz identyfikację personelu z marką. Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik, to najlepszy Ambasador marki.

      W Polsce świadomość istnienia employer brandingu rośnie, choć zdecydowanie daleko jej do zachodniego poziomu. Coraz więcej firm, które w swojej polityce zatrudnienia stosują staże i praktyki, dba o ich profesjonalne przygotowanie i zerwanie z wizerunkiem praktykanta „od parzenia kawy” w swojej firmie, traktując staże jako nieodzowny element rekrutacji i inwestycji na przyszłość.

      - Polscy pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, jak ważna jest dla nich rola kompetentnych pracowników i jaki udział w ich rekrutowaniu i utrzymaniu na stanowiskach ma dobra, rozpoznawalna marka firmowa – mówi Krzysztof Jakubowski, wiceprezes Zarządu Interkadra Sp z o.o. oraz wiceprezes SAZ.

      - W employer brandingu ważna jest spójna tożsamość firmy, precyzyjne określenie jej celów i sposobów ich realizacji. Dzięki temu pracownicy mogą łatwiej się z nią identyfikować, a ich zadania są postrzegane jako ważne dla całokształtu działania organizacji – dodaje Wiceprezes.

      Ranking Idealnego Pracodawcy 2014 pokazuje, że spośród dziesięciu wskazanych przez respondentów czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy, aż pięć z nich związanych było z kulturą organizacji. To nakreśla kierunek, który obrać powinni polscy pracodawcy.

      - Najprawdopodobniej jest to początek długotrwałego trendu, widocznego już od dawna w krajach Europy Zachodniej. Tam wygrywają pracodawcy oferujący wysoką kulturę i przyjazne środowisko pracy – wyjaśnia Tomasz Krzywicki z firmy Universum, odpowiedzialnej za przeprowadzanie badań.

      W Polsce wiedza o employer brandingu wciąż jest niewielka. Budowanie wizerunku firmy, jako pracodawcy, rzadko wchodzi do zakresu realizowanej koncepcji komunikacji. Tymczasem okazuje się, że organizacje inwestujące także na tej płaszczyźnie w swoją reputację, wygrywają wyścig o najlepszych pracowników, posiadają lepszy i bardziej zaangażowany personel od pozostałych firm, a w dodatku jeśli przeprowadzają rekrutację, otrzymują więcej ciekawych zgłoszeń. Dodatkowo dobra opinia o pracodawcy przekłada się na dobrą opinię o produkcie, co zwiększa efektywność działań marketingowych. Dlatego polskie firmy coraz częściej sięgać będą po narzędzie employer brandingu. Te, które już to robią mają przewagę w budowaniu dobrego wizerunku marki jako całości, a te które jeszcze tego nie realizują, z pewnością odczują tego skutki podczas kolejnych rekrutacji.