Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Merchandising jako bardzo dobre narzędzie sprzedaży

Merchandising jest dziś jednym z najważniejszych elementów wspierających sprzedaż. Dlaczego? Jak wskazują badania ponad 70 % decyzji zakupowych podejmowanych jest dopiero w sklepie, przy półce z towarami. Rola merchandisingu jest więc ogromna. 

Obiegowa opinia mówi o tym, że merchandiser to „osoba wykładająca towar na półkach”. To błędna opinia. Dzisiejszy profesjonalny merchandiser, to przede wszystkim osoba posiadająca duże doświadczenie w handlu. Doświadczenie to musi być oczywiście wsparte przez  stosowną wiedzę. Osoba na tym stanowisku dba o jak najlepszą komunikację z klientem. Jego zadaniem jest odpowiednia organizacja ekspozycji. Celem tej organizacji natomiast, jest skupienie uwagi nabywcy na produkcie i wzbudzenie jego zainteresowania. Następnie, w efekcie działań merchandisingowych, zainteresowanie to ma być zintensyfikowane poprzez wyeksponowanie zalet produktu lub jego atrakcyjnej ceny. Należy podkreślić, że kluczową rolę w całym procesie sprzedaży odgrywa nie tylko sam produkt, ale także miejsce, w którym dokonuje się jego zakupu. Umiejętna aranżacja kanałów dystrybucji, czyli zapewnienie tego, czego klient spodziewa się w danej lokalizacji – to właśnie zadanie profesjonalnego merchandisingu.

Poruszając się po sklepie, konsument jest w stanie w ciągu zaledwie pięciu sekund objąć wzrokiem ok. 300 produktów znajdujących się w asortymencie sklepu. Dlatego tak duże znaczenie ma właściwa ekspozycja towarów w punkcie sprzedaży, która, w połączeniu z odpowiednio dobraną reklamą, pozwoli uzyskać efekt synergii działań merchandisingowych i promocyjnych.

Współczesny, profesjonalny merchandising musi odzwierciedlać zachowania rynku. Jako klienci jesteśmy coraz bardziej wymagający i coraz bardziej odporni na wszechobecne w mediach reklamy. Jednocześnie szybciej niż kiedyś reagujemy na nowości. Wymusza to szybszą rotację produktów na półkach. W czasach kiedy w wyniku intensyfikacji działań reklamowych poszczególnych marek, ich przekaz ma paradoksalnie mniejsze oddziaływanie niż jeszcze kilka lat temu, rola merchandisingu jest kluczowa w procesie sprzedaży. Oczywiście wiemy, że  reklama może stanowić zachętę do bliższego zapoznania się produktem ale niekoniecznie może spowodować jego zakup. Pamiętając o owych 70% klientów podejmujących swoje decyzje zakupowe przy półce sklepowej – nie do przecenienia jest specjalistyczna wiedzy na temat komunikowania przestrzenią oraz zachowań konsumenckich. Taką wiedzą dysponuje współczesny merchandiser.

W praktyce, niestety, bardzo często  jest tak, że obowiązki merchandisera dokładane są do zadań przedstawiciela handlowego. Jesteśmy pewni, że ta oszczędność jest pozorna. Informacje oraz raporty dostarczane przez przedstawiciela handlowego są przecież bardzo subiektywne. Trudno wymagać od niego, aby zgłosił np. nieprawidłowości w ekspozycji danego towaru, czyli zaraportował negatywnie samego siebie.

W ostatnich latach wzrosło zapotrzebowanie na usługi merchandisingowe wykonywane przez wyspecjalizowane, profesjonalne firmy zewnętrzne. Profesjonalna firma merchandisingowa rekrutuje i kształci pracowników, aby stali się oni samodzielnymi specjalistami w świadczeniu tej konkretnej usługi. Zapoznaje ich też z filozofią pracy z produktem danego klienta, z uwzględnieniem specyfiki eksponowania danego artykułu. Specjalistyczna agencja posiada rozbudowane struktury pracowników terenowych. Dzięki temu Agencja jest w stanie działać szybciej i lepiej.

Usługi tego typu świadczy również InterKadra. "Każdy kto chciałby spróbować swoich sił w merchandisingu otrzyma od nas pełne wsparcie i gruntowne, specjalistyczne szkolenie" – potwierdza Marcin Smoroń, Prezes InterKadry.

Profesjonalny merchandising to powiązane z nim koszty, które ponosi producent/dystrybutor produktów. Sposobem na ich obniżenie jest po prostu skorzystanie z outsourcingu tej usługi. Jest to rozwiązanie  bardzo korzystne zarówno dla firm dużych, jak i małych.  W przypadku mniejszych firm, które nie posiadają budżetu na zatrudnienie merchandiserów, skorzystanie z outsourcingu tych usług jest szczególnie opłacalne. Korzyści płynące do małych firm z zaangażowania zewnętrznych podmiotów oferujących usługi merchandisingowe to, w zależności od ustalonego zakresu zadań merchandisera, przede wszystkim: bardzo dobry monitoring dostępności produktów w sklepie, kontrola zakontraktowanych promocji centralnych, sprawne wdrożenia nowości, wyraźnie podwyższone standardy ekspozycji oraz monitorowanie cen i obserwowanie poczynań konkurencji.

„Stawiamy na to, aby wszystkie strony tego procesu były zadowolone. Dlatego oferujemy naszym zleceniodawcom współpracę w oparciu o narzędzia kontroli wspierające proces merchandisingu”– zaznacza Marcin Smoroń. Outsourcing merchandisingu nie pozbawia bowiem Klienta kontroli nad procesem sprzedaży, a wręcz ją wzmacnia. „Nasi pracownicy na bieżąco monitorują stan ekspozycji i uzupełniają braki towarów. Korzystamy  przy tym z MerchAssistant, aplikacji, która służy do bieżącego wspierania działań merchandisingowych w terenie. Aplikacja ta pozwala nam na pełną kontrolę i usprawnienie zarządzania nawet bardzo dużym zespołem sił merchandisingowych. Przejrzyste systemy raportowania umożliwiają szybkie podejmowanie właściwych decyzji biznesowych”– twierdzi Prezes InterKadry.

Dzięki tej aplikacji InterKadra ma możliwość:

  1. bieżącej komunikacji z merchandiserami, wgląd w efekty ich pracy, zdalnego zarządzania ich czasem pracy, zarządzania zadaniami i kontrolę ich poprawnego wykonania;
  2. natychmiastowego reagowania i rozwiązywania problemów merchandiserów w terenie;
  3. wglądu do raportów, zdjęć z ekspozycji online itd.;
  4. tworzenia unikalnych badań dotyczących dostępności i cen produktów na rynku tradycyjnym i nowoczesnym oraz dowolnego definiowania ankiet ilościowych i jakościowych.

Eksperci prognozują dalszy wzrost znaczenia agencji outsourcingowych w przyszłości. Sieci handlowe będą chciały kompleksowo uporządkować procesy in-store we wszystkich swoich placówkach. Nastąpi umocnienie roli merchandisera. Producenci i dostawcy będą poszukiwać profesjonalistów, którzy zapewnią efektywną realizację ich celów biznesowych. Rozwój firm specjalistycznych to dynamicznie rozwijający się trend, który w najbliższym czasie zdominuje także rynek usług merchandisingowych. Prowadzenie merchandisingu we własnym zakresie staje się coraz mniej efektywne i coraz mniej opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Natomiast sam fakt konieczności korzystania z narzędzi sprzedaży oferowanych przez merchandising jest bezsporny. Każda nasza wizyta w sklepie jest tego potwierdzeniem.