Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Warto być osobą proaktywną!

Co oznacza zwrot: postawa proaktywna?

Jest to inaczej mówiąc: branie spraw w swoje ręce, kierowanie swoim własnym losem. Osoba proaktywna nie zrzuca winy za swoje porażki na otoczenie, na innych ludzi. Taka osoba sama kształtuje swoje działania, nie uzależniając ich od postaw czy działań innych ludzi. Przede wszystkim – osoba proaktywna to osoba wykazująca inicjatywę w działaniu.

Przechodząc dalej zdefiniujmy jaki jest pracownik proaktywny. Taki pracownik sam sobie wyznacza cele zawodowe, ale też nie poprzestaje  jedynie na ich wyznaczeniu.  Dokłada bowiem wszelkich starań, aby owe cele zrealizować. Proaktywny pracownik permanentnie dąży do samorozwoju, który stanowi dla niego bardzo dużą wartość. Zdaje sobie sprawę z tego, że jest odpowiedzialny za swoją przyszłość. Jeśli ponosi porażki, nie zwala winy za nie na innych współpracowników lecz wyciąga wnioski. Pracownik proaktywny wyznacza sobie cele zawodowe i dokłada starań, by je osiągać. Rozwój, do którego dąży, stanowi dla niego dużą wartość. Czuje się odpowiedzialny za swoją przyszłość i potrafi wyciągać wnioski z porażek. Pracownik przyjmujący postawę reaktywną nie ponosi odpowiedzialności za swój los. Winą za niepowodzenia obarcza otoczenie, a przeciwności zniechęcają go do dalszych prób. Szukając możliwości rozwoju szukają sposobu na realizację celów. Starają się wpływać na rzeczywistość tak, aby wciąż odkrywać nowe możliwości.

Dlaczego warto być proaktywnym?

Proaktywny pracownik nie czeka, aż ktoś poda mu rozwiązanie na tacy. Metodą prób i błędów samodzielnie pokonuje trudności stające na jego drodze. Nie obciąża współpracowników swoimi problemami. Dąży do  ułatwienia i poprawienia jakości pracy. Jego kolejną cechą jest to, że dzieli się z innymi swoimi pomysłami. Nie obraża za konstruktywną krytykę. Jest ona dla niego lekcją i mobilizacją do jeszcze bardziej wytężonych starań.  Osoby o takim usposobieniu są często w centrum uwagi. Dzieje się tak dlatego, że wykazują się one sporą aktywnością i bardzo często wychodzą z inicjatywą konkretnego działania. Ludzie proaktywni dużo pracują. Najczęściej wykonują więcej zadań niż inni, ale wcale nie pracują dniami i nocami. Jako osoby dążące do ulepszania i optymalizacji pracują efektywniej, nie tracąc czasu na narzekania i bezproduktywne rozważania.

Jaki wniosek z tego wynika?

Osoby proaktywne są nie tylko bardziej doceniane w pracy. Są one też bardziej lubiane, gdyż naturalna skłonność do ulepszania pracy oraz otaczającej je rzeczywistości ma pozytywny wpływ na ich otoczenie. Osoby proaktywne są również z reguły bardzo pozytywnie nastawione do sfer życia prywatnego. Jako, że są ambitne, to nuda sprawiaj że czują się po prostu źle. Dlatego też przebywanie z osobami o proaktywnej naturze najczęściej jest nacechowane pozytywnymi emocjami.  Czy proaktywność to cecha wrodzona? Nie, jest to nawyk, który można wypracować. Wystarczy poświęcić czas na jego wypracowanie i wdrożenie w życie. Aby zbudować w sobie proaktywność należy w swoich działaniach skupiać się właśnie na tych, na które mamy wpływ. To właśnie na takie działania powinniśmy głównie przeznaczać swoją energię. Tym samym nie skupiamy się na sprawach, rzeczach, działaniach na które i tak nie mamy wpływu.  W budowaniu postawy proaktywnej ważne jest określenie celu oraz poszczególnych zadań mających doprowadzić do jego realizacji. Kiedy wiemy co musimy zrobić łatwiej jest wpływać na otoczenie i wychodzić z inicjatywą.  Nie można też zapominać o przewidywaniu wydarzeń, śledzeniu trendów, branży. Dzięki takiej świadomej i zamierzonej obserwacji i analizie nie musimy czekać na stworzenie nam możliwości, możemy samodzielnie podejmować działania.

Proaktywność znacznie ułatwia skuteczność działania, a tym samym pomaga w osiągnięciu sukcesu. Warto ją w sobie pielęgnować. Postawa, jaką pracownik przyjmuje względem swoich obowiązków, jest jednym z najistotniejszych czynników ocenianych przez pracodawcę. Kiedy ów pracodawca podejmuje decyzję o przyznaniu nagrody lub awansu analizuje między innymi jaką postawą wykazywali się pracownicy.  Istotna jest wtedy chęć podnoszeni kwalifikacji, kreatywność czy inicjatywa –  wykazywane przez pracownika Bierny pracownik, reaktywny, oczekuje na polecenia i wykonuje je z poczucia obowiązku. Nawet jeśli wykonuje owe zadania poprawnie, to  wykazuje znacznie mniejszą efektywność niż ktoś, komu zależy na rozwoju zawodowym.

Reasumując:

Aby osiągnąć sukces w pracy, potrzebne są nie tylko kwalifikacje zawodowe. Istotna jest również właściwa postawa.