Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Urlop wypoczynkowy – wypoczynek aktywny czy lenistwo?

Zdaniem psychologów odpoczynek od pracy powinien trwać 3 tygodnie, abyśmy naprawdę mogli odczuć jego pozytywne skutki. Twierdzą oni również, że 4-5-dniowy wypoczynek to absolutne minimum w tej kwestii.

Bez wątpienia nie tylko forma, ale i długość urlopumają wpływ na to, czy po powrocie do pracy będziemy czuć się zregenerowani i zmotywowani do pracy, czy też wciąż będziemy zmęczeni i pod wpływem stresu.

Dlaczego 3-tygodniowy urlop jest według ekspertów optymalny? Otóż twierdzą oni, że pierwszy tydzień urlopu jest jak detoks, w ramach którego przenosimy się w inną rzeczywistość. Potrzebujemy kilku dni na przystosowanie się do nowych warunków. W drugim tygodniu poznajemy dokładnie miejsce, w którym spędzamy urlop, i dopiero wtedy zaczynamy odczuwać przyjemność z pobytu. Trzeci tydzień to czas na relaks i regenerację – to właśnie wtedy odpoczywamy w pełnym tego słowa znaczeniu.

Urlop to jeden z najlepszych sposobów na zredukowanie niszczącego nas stresu. Dlatego tak ważne jest, aby każdego roku wyjechać na wakacje. Większość z nas wybiera tygodniowy urlop, część stara się w pełni wykorzystać weekendowe wyjazdy, szczególnie te, które można powiązać z długimi weekendami. Ciągle istnieje grupa osób rezygnująca z wyjazdu na wakacje z powodów innych niż ekonomiczne. Są to osoby przekonane, że bez nich firma nie da sobie rady.

Jednak pracoholikami są nie tylko te osoby, które przez cały rok, bez wyjątku siedzą przy biurku w wielkiej korporacji. Przy hotelowych basenach i na plażach nie brakuje osób, które będąc na wakacjach, nie rozstają się z telefonami i ciągle sprawdzają swoją skrzynkę mailową.

Chcemy Was przekonać do tego, że nie jest to właściwe rozwiązanie. Nie zbudujecie tym długofalowej kariery, a jedynie macie szansę zaniedbać rodzinę oraz swoje zdrowie.

Jak więc odpoczywać, żeby odpocząć?

Wydaje Wam się, że nie ma nic prostszego niż odpoczywanie? Otóż nie – do urlopu należy się przygotować. Nie mamy na myśli jedynie samej jego organizacji, ale również nastawienie psychiczne.

Musimy przełączyć się z trybu pracy na najwyższych obrotach w stan odpoczywania. Zanim wsiądziesz do pociągu, samochodu, samolotu, poświęć kilka dni na mentalne przygotowanie – staraj się więcej odpoczywać po pracy, wyśpij się i nie zostawiaj wszystkich rzeczy, które masz do zrobienia w pracy, na ostatni dzień. Wiemy przecież, że ostatnie dni przed urlopem bywają trudne. Jeśli dobrze zaplanujesz swoje zadania na tydzień wcześniej, masz szansę uniknąć natłoku zadań ostatniego dnia przed urlopem.

Po przyjeździe do miejsca, w którym spędzisz wakacje, zapomnij o służbowym telefonie i komputerze. Najlepiej w ogóle zafunduj sobie cyfrowy detoks. Dzięki temu lepiej wypoczniesz, skupisz się na przebywaniu z rodziną lub przyjaciółmi i pielęgnowaniu tych relacji. Jeśli nie ulegniesz pokusie sprawdzania służbowego maila, po powrocie na pewno poczujesz przypływ motywacji i chęci do działania.

Coraz częściej różne grupy zawodowe mówią o wypaleniu zawodowym. Psychologowie twierdzą, że urlop to jeden z najlepszych leków na tę dolegliwość. Permanentny stres odciska głębokie piętno na naszej psychice. Negatywnie odbija się na pracy zawodowej, ale nie tylko, również na życiu prywatnym. Zanim udasz się na terapię u psychologa lub sięgniesz po niezbyt zdrowe używki mające pomóc w tej kwestii… zaplanuj wyjazd na długie wakacje.

W czasie urlopu pozwalasz odpocząć nie tylko swojemu umysłowi, ale również organizmowi.

Odpoczynek pod palmami może być zbawienny nie tylko dla Twojej wydajności i kreatywności w pracy, ale również dla zdrowia. Zalety wakacji dla zdrowia są nie do przecenienia, dlatego jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do wzięcia urlopu, te argumenty na pewno to zmienią. Długotrwały stres to jeden z czynników wywołujących groźne choroby, zwłaszcza choroby serca i układu krążenia. Wzrasta ryzyko wystąpienia zawału serca lub nadciśnienia tętniczego. Podczas wakacji odpoczywa całe Twoje ciało uwolnione od stresu – mięśnie się rozluźniają, a odpowiednia dawka snu pozytywnie działa na koncentrację i pamięć. Po 3-tygodniowym urlopie Twój organizm będzie wzmocniony i gotowy na kolejne miesiące wyzwań.

Jak odpoczywać, by faktycznie wypocząć? Otóż jest to kwestia bardzo indywidualna. Każdy z nas może efektywnie wypoczywać i regenerować siły w zupełnie inny sposób. Nie ma jednej, uniwersalnej dla wszystkich recepty naefektywny wypoczynek.Aby zaplanować swój wypoczynek, musisz zadać sobie pytanie o własne potrzeby, o to, czego na co dzień najbardziej Ci brakuje. Generalnie można przyjąć zasadę odwrotności względem codziennego, zwykłego trybu życia. Oznacza to w dużym uproszczeniu, że – przykładowo – jeśli pracujesz za biurkiem, czyli na co dzień masz mało ruchu i rzadko spędzasz aktywnie czas wolny, na urlopie warto pomyśleć oruchu na świeżym powietrzui odpowiedniej dawce sportu. Inaczej w przypadku osoby, która pracuje fizycznie i nie brak jej ruchu. W tym przypadku dobrze jest wybrać na urlop jakąś spokojną okolicę, w której będzie możliwośćwypoczynku polegającego na błogim lenistwie, ale też spędzenia czasu na świeżym powietrzu. Ale uwaga! Możesz w ten sposób wpaść w pułapkę swojego planu. Osoba, która na co dzień nie spędza czasu na łonie przyrody i raczej siedzi przy biurku, nie podejmując aktywności fizycznej, niejednokrotnie w swoich planach urlopowych porywa się na zbyt wiele względem swoich możliwości. Jeżeli w czasie tygodniowego urlopu zaplanujesz spływ kajakowy, wycieczki rowerowe i piesze wędrówki, bardzo szybko Twojakondycja fizycznamoże negatywnie zweryfikować te plany. Zatem zasada taka powinna być stosowana z odpowiednią modyfikacją i dostosowaniem do konkretnej osoby, a także z uwzględnieniem indywidualnych cech. Z pewnością aktywność na świeżym powietrzu dostarczy potężnego zastrzyku endorfin. Nie należy jednak ustalać sobie zbyt forsownego planu, niemożliwego do zrealizowania. Przed planowanym wypoczynkiem dokładnie przeanalizuj swoje możliwości i dostosuj do nichpoziom oraz natężenie planowanego wysiłku fizycznego. Pamiętaj też, aby wygospodarować czas na tzw. słodkie nicnierobienie. Duże znaczenie dla planowania urlopu ma nie tylko codzienna aktywność fizyczna, ale również umysłowa. Jeśli zatem jesteś osobą, która w pracy bez przerwy trzyma rękę na pulsie, załatwia kilka spraw jednocześnie, zarządza zespołem i pracuje pod dużą presją, na urlopie także musisz mieć czym zająć myśli. W innym przypadku, chcąc nie chcąc – zgodnie ze swoim przyzwyczajeniem do wysokich obrotów, i tak myślami wrócisz do pracy, a tego za wszelką cenę należy uniknąć.

Podsumowując, postarajcie się wygospodarować na swój urlop jak najwięcej czasu i nie zapomnijcie go zaplanować. Miejsce, w którym spędzicie swój urlop, oczywiście ma znaczenie, ale nie mniejsze ma to, z kim wyjedziecie na wakacje i jak się do nich przygotujecie – zarówno organizacyjnie, jak i mentalnie.