Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

"Work-life balance" – z korzyścią dla firmy

„Work-life balance” niegdyś koncentrujące się na rozdzieleniu dwóch sfer – pracy i życia prywatnego, dziś postrzegane jest raczej jako idea głosząca potrzebę znalezienia równowagi między tymi sferami, skutkującą satysfakcją i poczuciem zadowolenia we wszystkich obszarach życia. Zbyt piękne, by było możliwe? Hm, na pewno warto spróbować:)

Jak tę ideę wcielić w życie?

Jej zwolennicy podkreślają, że potrzebna jest współpraca pracownika i pracodawcy. Pracownik musi znać i rozumieć swoje potrzeby, wartości i możliwości, ale to od profesjonalizmu i otwartości bezpośrednich przełożonych będzie zależało czy te informacje zostaną zauważone i dotrą do działów personalnych firm.

A więc...?

Konkretne rozwiązania w duchu „work-life balance” związane są głównie z wprowadzeniem elastycznego czasu pracy dostosowanego do pracownika. Może to być zmniejszenie wymiaru czasu pracy lub dostosowanie do możliwości pracownika (np. praca w weekendy zamiast dwóch dni w tygodniu), praca zdalna (choćby w przypadku choroby dziecka), zadaniowy tryb pracy (koncentracja na efektywnym działaniu, a nie na konkretnej ilości godzin „wysiedzianych” w biurze), przerwa w karierze (tzw. długi urlop) z zapewnieniem o możliwości powrotu do pracy lub po prostu kilka dodatkowych dni wolnych.

Niektóre z firm stosują pojedyncze rozwiązania (np. praktykując ciszę telefoniczna po godzinach pracy), inne wdrażają specjalne programy, które mają wspierać pracowników w dążeniu do ucieleśnienia tej koncepcji. Bardziej kompleksowe działania niosą ze sobą też wprowadzenie benefitów pomagających realizować prywatne pasje pracowników lub oferujące atrakcyjne spędzanie czasu po pracy, a także zacieśniające obie sfery – tworząc np. przyzakładowe żłobki i przedszkola.

Po co to komu?

Jeśli metody „work-life balance” będą odpowiadać rzeczywistym potrzebom, „otrzymamy” pracownika zadowolonego z pracy, spełnionego i usatysfakcjonowanego – pełnego energii do podejmowania nowych wyzwań zawodowych. Rozwiązania równoważące pracę i prywatność, zwiększają motywację do pracy, wpływają na lojalność i poczucie identyfikacji z firmą, a w konsekwencji na efektywność pracy. Co więcej – takie działania powodują lepsze postrzeganie firmy, kreując jej wizerunek jako dobrego pracodawcy, a to przyciąga najlepszych specjalistów na rynku, podnosząc tym samym jej konkurencyjność.