Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Efektywność w pracy

Na rynku poradnikowym istnieją setki pozycji traktujących o efektywnym zarządzaniu czasem, dobrej organizacji pracy i miejsca pracy, mądrym planowaniu… Sieć internetowa jest także pełna złotych rad. Wszystkie są cenne i warte wypróbowania. Okazuje się jednak, że najważniejsze w poskromieniu dżungli naszych codziennych zadań, jest pozwolenie naszemu mózgowi na odpoczynek.

Jak więc w pracy odpocząć od pracy, by… pracować lepiej?

W opracowaniu tego zagadnienia w sukurs przychodzi nam neurobiologia. Wartym wskazania specjalistą w tej dziedzinie jest Josh Davis, autor bestselleru „Two Awesome Hours”, który podpowiada jak wcielić w życie zasadę, by pracować nie ciężej, a mądrzej:) Zadbaj o swój mózg, a praca powinna nabrać zadawalającego tempa.

Twój mózg nie odpoczywa, gdy odrywasz się od głównego zadania surfując po necie lub przeglądając posty na profilach społecznościowych. Ciągle pracuje na pełnych obrotach. Można powiedzieć, że gdy myślisz, że się relaksujesz, Twój mózg nadal zostaje w pracy. Podobnie rzecz się ma z permanentnym sprawdzaniem skrzynki mailowej. Zadanie tego typu akurat bardzo go angażuje. Jedyny sposób na prawdziwy odpoczynek to totalny „reset” (odpoczynek w nic-nie-robieniu) – spacer, bezczynność, oddanie się chwilowemu marzycielstwu.

Dobrze jest też wiedzieć, które emocje wspierają jaki rodzaj zadań. Jeśli przed Tobą wyzwanie z katalogu „kreatywnych”, koniecznie wprowadź się w dobry nastrój, lub będąc już w świetnym humorze, właśnie tego typu zadanie wybierz do realizacji. Szarym komórkom świetnie też „robi” wszelkiego rodzaju ruch. Jeśli nie masz możliwości zrobić sobie przerwy w pracy na konkretną aktywność fizyczną (w niektórych firmach istnieje specjalnie do tego przeznaczona przestrzeń), wybierz się na spacer – jeśli nie po parku, to chociażby po korytarzu do sąsiedniego działu. Wykorzystaj każdą okazję, by się przeciągnąć, rozprostować, a gdy dołożysz do tego… racjonalną dietę z regularnymi posiłkami (a podjadaniem tylko, odżywiających mózg, orzechów i nasion), to żadne nadgodziny nie będą Ci już grozić;)