Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Czy organizacja ma kulturę?

Kultura organizacji – paradefinicja

Nie wdając się w dyskurs naukowy (samego pojęcia „kultura” nie wyczerpałby i tysiąc dysertacji na ten temat), można ją w skrócie określić jako mniej lub bardziej świadomy trzon funkcjonowania przedsiębiorstwa, który dotyczy wszystkich pracowników, a także wypływa na zewnątrz – do otoczenia firmy.

Kultura organizacji – skład (namacalny)

Więcej światła na to czym właściwie kultura organizacji jest, rzucą Wam pewnie jej elementy składowe, a jest ich sporo: od stylu ubierania się, standaryzowanego mniej lub bardziej wyglądu siedziby firmy, przez sposób zwracania się do współpracowników i szerzej – slang firmowy, po funkcjonowanie pewnych historii związanych z firmą, urastających do rangi mitu czy legendy i zwyczajów, rytuałów firmowych (święta, pikniki, sposób powitania nowego pracownika itd.).

Kultura organizacji – skład (nie tak oczywisty)

Te składniki powyżej, wraz ze strukturą funkcjonowania organizacji, stanowią najbardziej widoczne elementy jej kultury organizacyjnej. Są najłatwiejsze do wychwycenia, a wynikają z norm, wartości oraz założeń obowiązujących w danej organizacji. Część z nich jest ujęta w odpowiednich dokumentach i każdy może się z nimi zapoznać. Inne ważne treści są niepisane, jakby zawieszone w niedopowiedzeniu. Są trudniej uchwytne, ale wyczuwalne i obowiązujące mimo niedookreśloności.