Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Style zarządzania personelem. Część 1. Wprowadzenie

Ludzie… chyba się zgodzicie – to najważniejsza wartość każdego przedsiębiorstwa. Żeby jednak ta wartość mogła się urzeczywistnić i zaowocować wspólnym sukcesem, trzeba umieć stworzyć prawdziwy zespół, czyli tak pokierować ludźmi, żeby w sposób jak najbardziej efektywny osiągnąć określone cele.

Cele każdy team ma nieco inne. Żeby je osiągnąć, trzeba sięgać więc po różnorodne środki. Nie ma jednej recepty na sukces. Można się do niego zbliżyć, adekwatnie do istniejących warunków motywując pracowników, odpowiednio przedstawiając zadania, celnie określając priorytety… Przed kierownikiem, managerem, szefem stoi więc nie lada trudne zadanie, bo to właśnie on odpowiada za to, jak grupa działa i jak efektywnie pracuje.

Na styl zarządzania, który obiorze (mniej lub bardziej świadomie) ma wpływ wiele czynników. Najważniejszymi są cechy osobowościowe „szefa”, kultura organizacji przedsiębiorstwa, rodzaj zadań i celów do osiągnięcia. Niebagatelne znaczenie ma też to z kim pracuje i kim zarządza – jaką energię, wiedzę, nastawienie mają jego podwładni.

Część managerów potrafi intencjonalnie przyjąć jeden ze „skatalogowanych” stylów zarządzania ludźmi lub połączyć kilka – tak by osiągnąć jak najlepszy efekt. Do tego ostatniego potrzebna jest jednak duża wiedza oraz pewnego rodzaju wrażliwość, która pozwoli odpowiednio dobrać narzędzia. Niewiele ryzykuję stwierdzeniem, że ta umiejętność charakteryzuje najlepszych.

Nasz cykl niech będzie pierwszym krokiem do zdobycia wiedzy na temat różnych możliwości podejścia do kierowania zespołem ludzi. Pierwszą z nich poznacie już za tydzień.