Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Chcesz pracować za granicą? Kiedy „działa” EKUZ?

Z agencją pośrednictwa pracy

W przypadku wyjazdu do pracy z agencją pośrednictwa pracy będziesz „pracownikiem delegowanym do pracy za granicą”, i to agencja (po uzyskaniu Twojej pisemnej zgody) występuje do ZUS-u o wydanie EKUZ. Tą część formalności będziesz miał więc już z głowy:) Dlaczego EKUZ z ZUS-u, skoro nie będziesz pracować w Polsce? Dlatego, że choć będziesz wykonywał pracę na terytorium innego państwa, to Twoim pracodawcą będzie formalnie polska agencja pośrednictwa pracy. Podlegał będziesz więc polskiemu ustawodawstwu w zakresie zabezpieczenia społecznego.

A co w innych przypadkach?

Jeśli jednak jedziesz do pracy i będziesz zatrudniony przez zagranicznego pracodawcę lub zagraniczną agencję pośrednictwa pracy, to posługiwanie się kartą EKUZ będzie nieuprawnione. Podlegać będziesz wtedy ustawodawstwu innego państwa i jego systemowi ubezpieczeń zdrowotnych. Na czas wyjazdu do pracy możesz się oczywiście posługiwać EKUZ, ale w momencie podjęcia pracy przestaje ona obowiązywać.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku poszukiwania pracy jako osoba zarejestrowana w Polsce jako osoba bezrobotna, z tym że jeśli pobierasz zasiłek (posiadasz prawo do pobierania zasiłku), to składając wniosek o wydanie karty wypełniasz specjalny rodzaj wniosku (w którym wpisuje się jako cel wydania EKUZ: poszukiwanie pracy). Osobie bezrobotnej EKUZ wydaje Wojewódzki Urząd Pracy właściwy dla miejsca zamieszkania.

O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ pisaliśmy też tutaj: http://www.interkadra.pl/blog/prawo/ekuz-coz-to-takiego/