Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Trudne pytania podczas rozmowy rekrutacyjnej - część 1

Kilkakrotnie doradzaliśmy Wam jak przygotować swoje CV aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie dobrej posady. Kolejny etap to rozmowa kwalifikacyjna. O tym też powiedziano i napisano już całkiem sporo. Dzisiaj chcemy zająć się trudnymi pytaniami.

Jak odpowiedzieć na podchwytliwe pytania rekrutacyjne tak, by nie zaprzepaścić szansy na pracę i jednocześnie nie wyjść na osobę unikającą odpowiedzi na trudne pytania? Oto kilka wskazówek na ten temat.

Pytanie: Czego nie lubi Pan/ Pani w swojej pracy?

Zwracamy uwagę na to, że to pytanie, to w rzeczywistości nieco zawoalowane pytanie o to, jakich zadań możesz w pracy unikać oraz czy nie jesteś osobą nastawioną do pracy negatywnie.Należy pamiętać, że pracodawcy nie chcą zatrudniać ponuraków, szczególnie tych, którzy narzekają na swoją pracę i wprowadzają przez to złą atmosferę. Dlatego przy tym pytaniu musisz uważać na to, by zbytnio nie narzekać. Oczywiście odpowiedź: Lubię wszystko! prawdopodobnie nie zostanie potraktowana jako szczera. Dlatego przykłady zadań lub sytuacji, za którymi nie przepadasz powinny zostać dobrze umotywowane. Stwierdzenie „nie lubię spotkań z klientami” bez wyjaśnienia o jakich klientów i jakie sytuacje chodzi sprawi, że rekruter pomyśli, że jesteś mało zaangażowany i nie potrafisz się dopasować. Najlepiej jest wytłumaczyć, że np.: nie przepadasz za spotkaniami z klientami, którzy są niezdecydowani i sami nie wiedzą czego chcą. Taką postawę rekruter jest w stanie zrozumieć. Nie mów też o zadaniach, które będą bazowe w twojej nowej pracy – nikt nie chce zatrudniać osoby, która będzie niezadowolona z tego, co ma robić na co dzień, z tego, co będzie stanowiło podstawę obowiązków na danym stanowisku pracy. Pracownik handlu nie może przecież nie lubić kontaktu z ludźmi.

O jakich aspektach można mówić?

Kultura i zwyczaje w firmie. Przykład: niepisana, ale przez wszystkich stosowana konieczność zostawania przynajmniej 15 minut dłużej w pracy jako znak zapracowania. Jeśli w firmie, do której aplikujesz jest podobnie, na pewno po takiej odpowiedzi nie zostaniesz zatrudniony. Dzięki temu unikniesz kolejnej niekomfortowej dla Ciebie sytuacji zawodowej. Jeśli jednak w firmie nie ma takiej „mody”, to rekruter na pewno zrozumie, że nie była to dla Ciebie komfortowa sytuacja.

Zadania, których nie chcesz wykonywać. Mamy na myśli takie zadania, które nie są związane z wykonywanym stanowiskiem, z zakresem obowiązków na nim. Najlepiej, jeśli nie są związane z zakresem Twoich obowiązków w nowej firmie. Przykład: w pracy asystenta zarządu musiałeś w poprzedniej pracy prowadzić sprawy kadrowe oraz zajmować się firmową kasą.

Sytuacja personalna, której nie chcesz w nowej pracy. Przykładem jest praca w rodzinnych firmach, w których zarówno szefostwo, jak i kadra zarządzająca niższego szczebla jest ze sobą spowinowacona. Efektem mogą być trudności związane z podległością służbową i egzekwowaniem obowiązków.

Jakich tematów unikać?

Obowiązki zawodowe, które na pewno będziesz musiał realizować (np. nie lubiłem kontaktu z klientem – przy rekrutacji na stanowisko handlowca).

Nie podkreślaj ogólnej niechęci do swojego stanowiska bądź zawodu. Oznacza to bowiem, że nigdy nie będziesz pracował na 100% swoich możliwości. Przykład czego nie mówić: Chciałbym pracować w marketingu ale nie mam doświadczenia więc  pracuję w handlu

Nie mów o tym, że nie lubiłeś przełożonego. Nieistotne jest czy miałeś ku temu powód, czy nie. Nie wolno narzekać na przełożonych podczas rozmowy kwalifikacyjnej. To źle o nas świadczy, nawet jeśli nasza opinia jest słuszna.

Nie warto też wspominać o tym, że nie lubiłeś czegoś, czego nie potrafisz umotywować. Przykład: Nie lubiłem zebrań w poniedziałki rano - bez podania powodu.

 

Najważniejsze, aby dobrze się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej. Postaraj się być przygotowanym na jak największą ilość pytań. W tym również tych niełatwych. To znacznie zwiększy Twoje szanse na otrzymanie posady, o którą się ubiegasz. 

c.d.n.....