Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Praca w charakterze merchandisera jako bardzo dobry sposób na rozpoczęcie ciekawej kariery

Praca w handlu to trudny ale też ciekawy sposób na zdobywanie doświadczenia zawodowego oraz po prostu na zarabianie pieniędzy. Niektórzy pracę w sprzedaży traktują przejściowo lub nawet dorywczo. Część traktuje tę pracę po macoszemu. Inni się przed nią bronią. Dlaczego? Otóż ciągle w świadomości ludzi pokutuje mit, że praca w sprzedaży to namolna akwizycja, która jak wiemy cieszy się raczej złą sławą. Wraz ze słowem „sprzedawca” na myśl przychodzą nam dwa różne obrazki: stragan z warzywami oraz cwany natręt w garniturze, który namolnie namawia nas na swoje wątpliwej jakości towary lub usługi. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Najpierw mała dygresja: praca akwizytora to wyjątkowo trudna praca, na pewno nie dla każdego. Choć spróbowanie swoich sił w tej materii może się okazać cennym doświadczeniem, nie tylko w pracy sprzedawcy. Dlaczego? Ponieważ jej „efektem ubocznym“ jest nabycie pewności siebie, które  jest bardzo ważne w każdej pracy. Zresztą, nie tylko w pracy ale również w życiu osobistym. Umiejętność wysokiej (ale realistycznej!) oceny swojej własnej osoby i odpowiedniej autoprezentacji są sporym atutem każdego człowieka. Osoby z wysoką samooceną czerpią dużo większą satysfakcję z życia. 

Niemniej jednak tematem głównym tego artykułu nie jest wcale namawianie Was do pracy w charakterze akwizytora. Wiemy, że to odpowiednie zajęcie tylko dla niektórych.

My tymczasem, chcemy Was przekonać do pracy w handlu, szczególnie do pracy w charakterze merchandisera. Zgłębiając tajniki psychologii sprzedaży dowiecie się, jakimi mechanizmami kieruje się człowiek podczas podejmowania tych większych i tych całkiem malutkich decyzji zakupowych. Taka wiedza pozwoli z łatwością osiągać cele, nie tylko te zawodowe. 

Najpierw jednak przypomnimy Wam czym jest merchandising. Często bywa on stereotypowo postrzegany jako prosta, mało rozwojowa praca, polegająca wyłącznie na układaniu produktów na sklepowych półkach. W rzeczywistości jednak to jedno z najważniejszych i najdynamiczniej rozwijających się narzędzi wspierających sprzedaż. Podstawowym zadaniem profesjonalnego merchandisera jest umiejętna aranżacja wyglądu sklepu, czyli zapewnienie tego, czego klient spodziewa się w danej lokalizacji. Mowa tutaj o odpowiedniej ekspozycji produktów i ich bieżącym uzupełnianiu, dbaniu o właściwe rozmieszczenie materiałów POS, czy nawet dopasowaniu elementów marketingu sensorycznego do strategii promocji marki. Dlaczego warto wziąć pod uwagę pracę w charakterze merchandisera? Jak wygląda i jakie są jej zalety?

 Dobry początek kariery zawodowej

Bez wątpienia praca w merchandisingu to dobry pierwszy krok dla tych, którzy chcieliby związać swoją przyszłość ze sprzedażą. Dlaczego? Ponieważ daje możliwość zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych, jeszcze w trakcie nauki. Praca dorywcza w charakterze merchandisera, jeszcze podczas studiów jest idealnym sposobem na weryfikację oraz rozwój predyspozycji zawodowych. Po zakończeniu edukacji daje podstawę do zdobycia stałej pracy w handlu. Utalentowani i zaangażowani pracownicy są szybko dostrzegani przez swoich przełożonych. W wielu agencjach merchandisingowych tworzone są ścieżki kariery, pokazujące możliwości rozwoju i awansu pracowników w strukturach firmy.

Wykorzystanie wiedzy w praktyce

Nie dokonamy wielkiego odkrycia stwierdzając, że wiedzę najlepiej zdobywać i wykorzystywać w praktyce! Praca w merchandisingu to świetny sposób na poznanie praktycznej strony handlu, marketingu. Wbrew obiegowym, mylnym opiniom, merchandiser nie zajmuje się przypadkowym wykładaniem towaru na półkę. W rzeczywistości jego praca polega na zadbaniu o to, aby produkt znajdował się w widocznym i atrakcyjnym dla klienta miejscu. Musi dbać o utrzymanie odpowiedniej ilości produktów oraz o estetykę ekspozycji. Oprócz tego, merchandiser może dbać również o wystrój placówki handlowej, a czasem nawet o odpowiednią oprawę muzyczną. Każdy z pracowników zatrudnionych na tym stanowisku przechodzi szereg szkoleń z zakresu psychologii nabywcy, psychologii postrzegania. Od osób zajmujących się merchandisingiem wymaga się coraz większej wiedzy z zakresu marketingu i psychologii zachowań konsumenckich. Ta wiedza nie dość, że jest ciekawa, to pomaga w codziennym wypełnianiu obowiązków osoby zatrudnionej na stanowisku merchandisera. Równie ważne na tym stanowisku są umiejętności miękkie, przydatne także w wielu innych zawodach. Należą do nich: odpowiedzialność za powierzone zadania, systematyczność, sumienność, umiejętność komunikacji w rozproszonym zespole współpracowników, czy np. prowadzenia rozmów z kierownikiem sklepu.

Praca dla znanych marek

Praca w merchandisingu to bardzo często szansa na pracę dla globalnych marek, a co za tym idzie - solidna podstawa do budowania dalszej kariery. Podczas pracy na tym stanowisku zdobywa się wiedzę i umiejętności, które stanowią wartość dodaną kandydata ubiegającego się o bardziej odpowiedzialne stanowisko. Przed rozpoczęciem pracy dla konkretnego koncernu pracownik przechodzi specjalistyczne szkolenie, które wprowadza go w zagadnienia z zakresu komunikowania danej marki, właściwej ekspozycji jej produktów czy odpowiedniego dopasowania działań promocyjnych. Takie doświadczenie jest mocnym punktem w CV merchandisera. Coraz częściej jest tak, że po dłuższym czasie współpracy firma, dla której pracował, może zaoferować  takiej osobie pracę we własnych strukturach na kierowniczym stanowisku.

Elastyczność pod wieloma względami

Praca w merchandisingu ma jeszcze jedną zaletę - nie wymaga obecności w miejscu pracy przez osiem godzin dziennie, pięć dni w tygodniu. Dzięki temu jest doskonałym sposobem podreperowanie domowego budżetu. Kolejną zaletą jest to, że merchandiserem może zostać każdy – uczeń, student lub absolwent. Elastyczne godziny pracy pozwalają bowiem na dopasowanie grafiku do zajęć na uczelni bądź innych obowiązków pracownika. Jeśli do tego dołożymy fakt, że praca może być wykonywana w placówce handlowej blisko miejsca zamieszkania, otrzymujemy listę atutów trudną do podważenia.  

Liczne oferty pracy dla handlowców

Dobry handlowiec jest na wagę złota. To odwieczna prawda, która mimo zmiany warunków w jakich żyjemy, globalizacji i informatyzacji ciągle jest aktualna. W systemie ciągłym, niezależnie od sytuacji gospodarczej, poszukiwani są merchandiserzy, przedstawiciele handlowi, czy liderzy zespołów. Ich praca ma istotny wpływ na zyski firmy. Przedstawiciel handlowy, budując pozytywne relacje z dużymi sieciami sklepowymi, czy nawet z drobnymi kupcami, sprawia, że towary producenta znajdują się w sklepie. Następnie merchandiser planując ekspozycję towaru w sklepie ma wpływ na to, czy klienci w ogóle zauważą produkt na półce i czy w efekcie tego - zdecydują się go zakupić. Do Was należy wybór –czy chcecie być częścią tego procesu czy też wolicie związać się z inną branżą. Na rynku pracy możecie zaobserwować naprawdę dużą liczbę ofert pracy w handlu. Zdobycie cenne go doświadczenia w tym zakresie, w przypadku zmiany pracodawcy, daje możliwość negocjowania wyższego wynagrodzenia.

Pamiętajcie: im większe macie doświadczenie i umiejętności tym łatwiej Wam się odnaleźć na rynku pracy i zagwarantować sobie ofertę odpowiadającą Waszym oczekiwaniom.