Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Merchandiser - zawód z przyszłością

Merchandising jest działaniem z pogranicza marketingu i sprzedaży. Osoba zatrudniona na takim stanowisku odpowiada za reprezentowanie producenta, dostawcy towarów w miejscu ich sprzedaży. Merchandiser ma więc za zadanie aranżować ekspozycję sklepową powierzonych sobie towarów w taki sposób, by wpłynąć na zwiększenie efektywności sprzedaży. Osoba taka sprawuje nadzór nad powierzonymi punktami sprzedaży, co wiąże się z koniecznością ich regularnego, częstego odwiedzania. Merchandiser musi kontrolować stan towarów w powierzonych placówkach handlowych. Kontroli podlegają nie tylko towary, ale również daty ważności towarów na półkach, ceny i opisy. Do obowiązków takiej osoby należy również porządkowanie miejsca ekspozycji towarów tak, by maksymalizować jej atrakcyjność. Merchandiser zajmuje się również zamówieniami i zwrotami. Sporządza też raporty dotyczące potrzeb i opinii klientów oraz ofert konkurencji.

Obiegowa opinia mówi o tym, że merchandiser to „osoba wykładająca towar na półkach”. To błędna opinia. Dzisiejszy profesjonalny merchandiser to przede wszystkim ktoś, kto posiada duże doświadczenie w handlu. Doświadczenie to musi być oczywiście wsparte stosowną wiedzą. Osoba na tym stanowisku dba o jak najlepszą komunikację z klientem. Jego zadaniem jest odpowiednia organizacja ekspozycji. Celem tej organizacji natomiast jest skupienie uwagi nabywcy na produkcie i wzbudzenie jego zainteresowania. Następnie, w efekcie działań merchandisingowych, zainteresowanie to ma być zintensyfikowane poprzez wyeksponowanie zalet produktu lub jego atrakcyjnej ceny. Należy podkreślić, że kluczową rolę w całym procesie sprzedaży odgrywa nie tylko sam produkt, ale także miejsce, w którym dokonuje się jego zakupu. Umiejętna aranżacja kanałów dystrybucji, czyli zapewnienie tego, czego klient spodziewa się w danej lokalizacji – to właśnie zadanie profesjonalnego merchandisera.

W praktyce, niestety, bardzo często jest tak, że obowiązki merchandisera dokładane są do zadań przedstawiciela handlowego. Jesteśmy pewni, że to pozorna oszczędność. Informacje oraz raporty dostarczane przez przedstawiciela handlowego są przecież bardzo subiektywne. Trudno wymagać od niego, aby zgłosił np. nieprawidłowości w ekspozycji danego towaru, czyli zaraportował negatywnie samego siebie.

Praca w merchandisingu to dobry pierwszy krok dla tych, którzy chcieliby związać swoją przyszłość z branżą sprzedażową. Daje ona możliwość zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych nawet jeszcze w trakcie studiów. Taka praca dorywcza jest przecież najlepszym sposobem na weryfikację swoich planów zawodowych. W tym czasie można bowiem rozwijać swoje kompetencje. Ci, którzy wykażą się talentem i zaangażowaniem, na pewno zostaną dostrzeżeni przez pracodawcę. Trzeba pamiętać, że od osób zajmujących się merchandisingiem wymaga się coraz większej wiedzy z zakresu marketingu i psychologii zachowań konsumenckich. Pracowników kieruje się więc na specjalistyczne szkolenia. Co bardzo istotne, podczas pracy merchandiser nabywa wielu tzw. umiejętności miękkich. Okażą się one z pewnością przydatne także w wielu innych zawodach.

InterKadra świadczy usługi merchandisingu na rzecz swoich klientów.

W ramach świadczonych usług stawiamy na to, aby wszystkie strony tego procesu były zadowolone. Dlatego oferujemy naszym zleceniodawcom współpracę opierającą się na narzędziach kontroli wspierających proces merchandisingu. Outsourcing merchandisingu nie pozbawia bowiem klienta kontroli nad procesem sprzedaży, a wręcz ją wzmacnia. Nasi pracownicy na bieżąco monitorują stan ekspozycji i uzupełniają braki towarów. Korzystamy przy tym z MerchAssistant, aplikacji, która służy do bieżącego wspierania działań merchandisingowych w terenie. Pozwala nam ona na pełną kontrolę i usprawnienie zarządzania nawet bardzo dużym zespołem sił merchandisingowych. Przejrzyste systemy raportowania oferowane przez InterKadrę umożliwiają szybkie podejmowanie właściwych decyzji biznesowych.

Dzięki tej aplikacji InterKadra ma możliwość:

  1. bieżącej komunikacji z merchandiserami, wglądu w efekty ich pracy, zdalnego zarządzania ich czasem pracy, zarządzania zadaniami i kontroli ich poprawnego wykonania;
  2. natychmiastowego reagowania i rozwiązywania problemów merchandiserów w terenie;
  3. wglądu w raporty, zdjęcia z ekspozycji online itd.;
  4. tworzenia unikalnych badań dotyczących dostępności i cen produktów na rynku tradycyjnym i nowoczesnym oraz dowolnego definiowania ankiet ilościowych i jakościowych.

Eksperci prognozują dalszy wzrost znaczenia roli merchandisera. Producenci i dostawcy będą poszukiwać profesjonalistów, którzy zapewnią efektywną realizację ich celów biznesowych. Fakt konieczności korzystania z narzędzi sprzedaży oferowanych przez merchandising jest bezsporny. Każda nasza wizyta w sklepie jest tego potwierdzeniem. Zachęcamy do rozważenia pracy w charakterze merchandisera! W InterKadra chętnie odpowiemy na wszelkie pytania związane z tym zawodem.